Přesnost určení aktuální rychlosti

Turistika, RDS-TMC, internetové mapy a další

Moderátor: Moderátoři Navigovat.cz

Odeslat příspěvekod kodl 14. 8. 2007 10:44

Po přečtení TOHOTO článku o nepřesnosti měření vzdáleností GPS mě napadla zásadní otázka: Jak přesné je určení aktuální rychlosti? V autě mi proměřuje tachometr a nějak se mi ho nechce opravovat, beztak jezdím s GPS. Ale jak moc se na ní mohu spolehnout? Kolik může dělat rozdíl například při 100 km/h? Bude to záviset na síle signálu a počtu "viditelných" satelitů?
Jsem z Plzně, tak hádejte co piju ...

"Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit… ale to je tak asi všechno, co s tím můžete dělat." Jára Cimrman
kodl
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jannnn 14. 8. 2007 11:37

No už z logiky věci bude při vyšších rychlostech tato chyba menší. Zatímco když při chůzi odskočí poloha o 3m z trasy a pak zpět, je to znát. Ale když jedeš 90 km/h, téměř se to v tom nepromítne. Co mam zkušenost já, tak při jízdě autem je měření rychlosti vpohodě (ukazuje cca o 3km/h míň než tacho, jak má).

Ale jak řikáš, při menšim počtu satelitů jsou odskoky častější a "delší".
jannnn
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kodl 14. 8. 2007 12:13

Dobře, ale pomiňme odskoky a někdo s méně děravými znalostmi fyziky Základní Školy zkuste spočítat odchylku rychlosti při 100km/h a 160km/h při udávané přesnosti 1,2m (to hlásí běžně na dálnici iGO). Podle mě bude při vyšší rychlosti odchylka větší.
Jsem z Plzně, tak hádejte co piju ...

"Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit… ale to je tak asi všechno, co s tím můžete dělat." Jára Cimrman
kodl
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jannnn 14. 8. 2007 12:38

No takže 100 km/h je 27,7 m/s; čemuž při odchylce 1,2 m (a braní že se tato odchylka aktualizuje každou sekundu) odpovídá rozdíl 4,3 %. Jenže to je maximální odchylka, které se v praxi nikdy nedosáhne. Nikdy ti nebude odchylka odskakovat přesně v tom směru, kterým jedeš. A při odskokách do strany se to samozřejmě tolik ve výsledku nepromítne.

Při rychlosti 160 km/h, což je 44,4 m/s je max. možná odchylka pouze 2,7%.

A to je opravdu extrémní případ, kdy by byla odchylka přesně v/proti směru jízdy a zároveň byla opravdu těch maximálních 1,2 metru. V praxi taková situace sotva kdy nastane...Nevím jak iGo, ale mam pocit, že TomTom nereaguje na změny rychlosti každou sekundu, ale nechává si pravě nějaký čas na ono průběžné zprůměrování.

Tudíž jak jsem psal, s rostoucí rychlostí se zvyšuje relativní přesnost vypočítané rychlosti.

Edit: když pojedeš 1,2 m/s a uskočí ti to o těch 1,2 m dopředu, budeš hned mít okamžitou odchylku 100% ("pojedeš" 2,4 m/s). Zatímco když pojedeš 2,4 m/s a opět ti to uskočí 1,2 m dopředu ("pojedeš" 3,6 m/s), už to bude jen 50% zvvýšení rychlosti...
jannnn
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kodl 14. 8. 2007 13:06

Vida, až takovéto vědecké pojednání bych nečekal. :-) Zní ale vcelku věrohodně, takže mu budu důvěřovat. A body a pokuty nechám případně připisovat na tvůj účet :-)
Jsem z Plzně, tak hádejte co piju ...

"Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit… ale to je tak asi všechno, co s tím můžete dělat." Jára Cimrman
kodl
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jannnn 14. 8. 2007 13:22

Nene, jen si pěkně oprav tachometr :) co pak budeš dělat až pojedeš nějakym tunelem, kde je úsekový měření rychlosti? :-P Třeba v tom vašem slavnym ultramodernim plzeňskym? :-P
jannnn
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kodl 14. 8. 2007 13:33

Já myslím, že zrovna v tom našem ultramoderním Valíku se nemusím bát ani o ztrátu signálu. Sice stál asi stejně jako tunel pod LaManche, ale je vidět z jednoho konce na druhý :mrgreen:
Jsem z Plzně, tak hádejte co piju ...

"Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit… ale to je tak asi všechno, co s tím můžete dělat." Jára Cimrman
kodl
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod wsx234 17. 8. 2007 08:49

tachometre v autach su standardne nastavene na rychlost cca 10% vysiu, takze ta v gps je presnejsia.
wsx234
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kodl 17. 8. 2007 10:06

wsx234: Mě právě ukazuje cca o 30% méně, proto jsem se tady ptal :-)
Jsem z Plzně, tak hádejte co piju ...

"Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit… ale to je tak asi všechno, co s tím můžete dělat." Jára Cimrman
kodl
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod |Mio| 17. 8. 2007 10:23

Pozor, chyba rychlosti se pri zvysovani rychlosti meni rychleji, muze tedy v praxi dosahovat vetsich vykyvu nez pri nizsi rychlosti.

Abych to vysvetlil, chyba urceni pozice zavisi na podminkach a ty se meni se zmenou aktualni pozice, ale cim pomaleji se meni podminky, tim konstantnejsi je chyba urceni pozice, tedy chybove vektory jsou temer shodne.

Jakmile jsou chybove vektory dvou pozic skoro shodne, je urcena rychlost daleko presnejsi nezli by se dalo soudit z chyby urcene pozice.

Abych to shrnul, rychlost kterou ukazuje navigace by mela byt za rozumnych podminek vzdy presnejsi nezli rychlost kterou ukazuje tachometr v aute, pokud tedy neni digitalni, a to diky tlumeni pohybu rucky na tachometru a predem nastavene chyby aby ukazoval vice.
"Nemam rad CENZURU = nemam rad De Funese"
Motto: "Heh pry pravidla fora, ale nikdo mi nezdeli ktere jsem porusil. Kam ten svet speje"
|Mio|
Návštěvník

Odeslat příspěvekod dedi 17. 8. 2007 15:26

Cim viac satelitov chytis tym presnejsie to je
dedi
Návštěvník

Odeslat příspěvekod jannnn 17. 8. 2007 16:28

Co mam zkušenosti z praxe, tak ať jedu 50 nebo 120km/h, vždy je odchylka +3-5km/h od tacho. Ale abys neřekl, za chvli to půjdu speciálně pro tebe přesně změřit :)
jannnn
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod hurkar 17. 8. 2007 21:06

ja k tomuto asi toľko: je všeobecne známe že tachometer v aute ukazuje menšiu ryýchlosť ako je skutočná a mne vychádza že napr pri 40 km/h to je reálnych 37km/h. Vo viacerých obciach sú radary ktoré ukazujú skutpčnú rýchlosť ktorá je identická s GPS ale nie s tachometrom v aute, ten ukazuje stále viac ako je skutočná rýchlosť :idea:
hurkar
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod alexxx 17. 8. 2007 21:49

jo neska jsem se na to v autě zaměřil a rychlost na gps jsem měl 100 a na tachometru 105 takže gps je přesnější
...Vy se mi smějete že jsem jiný???...
...Já se směju vám že jste všichni stejný!!!...
alexxx
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod THeBaNDiT 21. 8. 2007 10:11

hurkar píše:...je všeobecne známe že tachometer v aute ukazuje menšiu ryýchlosť ako je skutočná...

...s tachometrom v aute, ten ukazuje stále viac ako je skutočná rýchlosť :idea:-/quote]

Chybicka se vloudi... tak este raz a pre istotu: tachometer v aute ukazuje vzdy o nieco vyysiu rychlost, nez je realna rychlost... ;)
zive: Lenovo Z570 (i5 2430M, RAM 8GB, GF GT540M 2GB)
digiarena: Nikon D5000 + 18-55mm DX VR + 55-300 DX VRII + SB-700
avmania: Panasonic TX-P46ST30E + VU+uno + Nvidia Shield TV 2017 + ONKYO TX-NR414 + Jamo S426 HCS3
mobilmania: Samsung Galaxy S7 Edge
THeBaNDiT
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků