Optimalizovat trasy po turistických stezkách?

Navigační aplikace, samostatné přístroje pro navigaci, mobilní i jiné mapy

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 27. 6. 2008 16:07

Blíží se vydání nové turistické mapy Topo Czech 2Pro pro navigační přístroje Garmin. Spolu s tím, a také s větší rozšířením turistických a cyklonavigací se v diskuzích čím dál častěji řeší otázka, zda by mapa měla umět optimalizovat trasy po turistických stezkách.

Uživatel by zadal začátek a cíl cesty, navigace by podobně jako na silnicích spočítala a ukázala, kudy má po horách jít. Výsledkem by byla také přesná vzdálenost, profil nadmořské výšky.

Některé mapy tohle umí. Osobně vím o slovenské topomapě Slovak Topo, která routuje po turistických stezkách. Česká mapa Topo Czech 2Pro ale touto funkcí nebude vybavena.

Tvůrci mapy toto rozhodnutí v rozhovoru ve fóru Path.cz obhajovali tímto způsobem:

Databáze lesních a polních cest je převzata ze státního mapového díla a je poměrně přesná. Má však jednu slabinu – zhruba 25 % všech cest už v terénu neexistuje, nebo vede zcela jinak. Z toho důvodu nelze routing použít, vzniklo by ohromné množství chyb a navigace na takto pochybené síti nemá smysl. Příčinou tohoto stavu je, že se státní mapové dílo aktualizuje v intervalu sedmi let, což je dlouhá doba, během které řada cest zanikne, případně změní průběh. Existují případy, že je síť nezpevněných cest naprosto pozměněna, typickým příkladem je lesní těžba dřeva. Kromě toho - hlavním zdrojem pro aktualizaci jsou dnes letecké snímky, ze kterých nelze v mnoha případech přesně detekovat průběh lesní nebo polní cesty a případně její parametry (např. povrch).

Osobně rozhodnutí nepoužívat automatickou optimalizací trasy na turistických stezkách rozumím. Při turistice většinou není záměrem dostat se do cíle nejrychleji nebo po nejkratší trase. Kritérií, jak ideální trasu vytvořit, je navíc mnohem víc než u autonavigace, každý má tato kritéria jiná a navigační přístroj by se většinou netrefil.

Vím však, že všichni nesdílí stejný názor. Jak se na problematiku automatické optimalizace trasy po turistických, lesních a nezpevněných cestách díváte vy?
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ovo 27. 6. 2008 16:54

Jezdím s Garminem na kole často a neleknu se přejezdu třeba přes pastvinu (pokud tam není tráva po pás). Silnice využívám při jízdě na kole výjimečně, takže se cítím být expertem na polní cesty.

Pokud jde o současnou kvalitu těchto cest v mapě TOPO 1.2, potom souhlasím s tím, že cesty často neodpovídají skutečnosti (25% mi přijde nadsazené, ale i 10% způsobí při routingu značný problém).

Proti routingu je také skutečnost, že cesta v navigaci občas jakoby skončí, když vyjde na pastvinu, ale přitom pokračuje za ní. To souvisí se skutečností, že pro pěší turistiku lze využít míst, které cestou nejsou (louka).

Další problém je s kategorizací cest - co projde pěší, neprojde vždy horské kolo a už vůbec ne silniční kolo. Kategorizace podle typu vozidla nefunguje dobře ani v silniční navigaci. Nedokážu si představit, kolik námahy by stálo cesty takto kategorizovat. Takže dejme tomu že by to nakonec bylo jen pro pěší, což se blíží i horskému kolu.
Byla by užitná hodnota tohoto počinu úměrná heroické námaze? S vědomím, že 10% cest je nesprávně?
Ovocné víno každý den, tvůj život se změní v sen.
Ovo
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mpistora 28. 6. 2008 00:37

Ha, tak já tu budu za toho zastánce.
Chápu, že je to nyní ekonomicky neprůchodné (příliš velká pracnost a malá poptávka), ale neakceptuji názor, že "Není potřeba."
Ono ani tak nejde o turistické trasy, ale o všechno co je sjízdné nebo schůdné.

Hodilo by se to např. při plánování cyklotrasy pro přesun na delší vzdálenost (s účelem přemístit se - ne sportovat nebo se projíždět), kdy variant je velké množství a vyplatí se trasa o mnoho kilometrů delší, ale se menším převýšením.
A nejde o jen o GPS, ale o plánovaní v PC. Trochu to umí Cyklotrasy.cz, které mají o třidu lepší interakci s výškovým profilem než MapSource, ale těch cest je tam málo a hledání také není dokonalé.

Další situace, kdy by se hodilo routování v terénu je, když je jinak dobře nalezená trasa přerušená nějakým, třeba krátkým úsekem, kde silnice není.

Zdá se mi, že téměř nezávisle na sobě, mapuje naše uzemí spíše desítky než jednotky firem (ale v každé z nich nanejvýš jednotky lidí). To pak není divu, že sice už máme obstojně zmapované silnice, ale ještě ne všechny cesty. Ale asi to jinak nejde. :-(
mpistora
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Katastrofi 28. 6. 2008 08:05

mno a to by byl problém projet použitelné cesty na kole a poslat .gpx záznam trasy? A čím víc lidí to udělá, tím budou lesní cesty kvalitněji zmapované
Velké prázdno bylo najednou nezvykle tiché. Pak shora spadl ještě jeden netopýr a zazvonilo sklo.
„To je… celý váš rozsah, slečno?“
Katastrofi
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ovo 28. 6. 2008 09:20

Tak to by problém byl - divil byste se, kam všude bych Vás po svých stopách poslal ;-]
Záznamy tras se často publikují na netu, ale jejich informační hodnota a spolehlivost je nízká, neříkají nic víc než to, že tudy jednou projela GPSka a že by to asi šlo zopakovat.
Mapa navíc musí být systematická.

2 mpistora: I já jsem zastáncem všeho, co mi ulehčí život, a jak už jsem tu psal, routoval bych, až by se ze mě kouřilo.
Je možné, že vybavit pěším routingen stávající státní mapové dílo by velký náklad nebyl, kdo ví, třeba je to přidání pár řádků v nějakém generátoru mapy. Pokud by se to tak dalo udělat, tak jsem pro, vypnout se to může vždycky.
Ovocné víno každý den, tvůj život se změní v sen.
Ovo
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Katastrofi 28. 6. 2008 09:59

Ovo píše:Tak to by problém byl

Proč?
Samozřejmě kdybych chtěl do takového systému přidávat tak cesta "tudy jsem sbíral houby" nebo "tady jsem se prodíral porostem" cenu mít nebude.
Ale když 20 lidí objede okruh "těchto 20 km jedím na kole každou sobotu za hodinu dvacet" severozápadně od Kotěhůrek, tak se budou krýt. A když nějaký trotl přidá "prodíral jsem se křovím" tak se daná cesta nezaeviduje. Stejný princip jako používá Google při opravě překladu.
Velké prázdno bylo najednou nezvykle tiché. Pak shora spadl ještě jeden netopýr a zazvonilo sklo.
„To je… celý váš rozsah, slečno?“
Katastrofi
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ovo 28. 6. 2008 14:15

Takto vytvářet mapy samozřejmě můžeme. Nicméně se obávám, že tímto postupem těžko "trumfneme" státní mapové dílo, byť sedm let staré. Pro zajímavost, prohlédněte si výsledky projektu OSM v Čechách. Jejich deviza je, že jsou zdarma.
Ovocné víno každý den, tvůj život se změní v sen.
Ovo
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Katastrofi 28. 6. 2008 17:10

Vytvářet? Proč znovu, když už jsou? Opravovat těch 10% špatných
Velké prázdno bylo najednou nezvykle tiché. Pak shora spadl ještě jeden netopýr a zazvonilo sklo.
„To je… celý váš rozsah, slečno?“
Katastrofi
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod amalgam 28. 6. 2008 18:25

Ten název tématu měl spíše znít "Optimalizovat trasy po turisticky značených cestách". Cyklostezky by byly také fajn, ale vzhledem k současnému jejich rozvoji by do měsíce byly neaktuální. Tradice turisticky značených cest na našem území sahá hluboko do historie a tak často se zase nemění. Pravda, změny úseků jsou, ale hlavní rozcestí a turisticky zajímavá místa zůstávají. Když je vydaná silniční mapa, která se pravidelně aktualizuje, měla by i topomapa zahrnovat správný záznam turistických cest - od toho je to přece topomapa! Je samozřejmě jasné, že routovat klasicky tak jako po silniční síti zatím nelze a ani v budoucnu asi nepůjde, ale možnost plánování cest po turisticky značených cestách ať již v Mapsource nebo přímo v GPS by zahrnuta být měla! Problém ale vidím jinde - jak již jsem uvedl v tématu o nové topomapě:
Nová Topo Czech 2Pro routovat po turistických cestách zkrátka nemůže - její zákres je nedostatečný - ba přímo chybný! Stačí se podívat na spojení turistických značek na druhém obrázku - ukázka Krkonoš (http://navigovat.mobilmania.cz/Bleskovk ... ARI=113897). Linie značek nejsou vůbec propojeny! Pikodas bude muset na této vrstvě ještě opravdu moc zapracovat! Je sice hezké že došlo ke zpřesnění turistické sítě, ale pořád je to polovičaté řešení - je to patrně pouze úprava cest starší verze topomapy.
Aby routování fungovalo, musela by se celá vrstva překreslit! Minulý týden jsem trávil v Nízkých Tatrách a velmi jsem uvítal možnost plánování trasy po různých turistických cestách - než odklikávání rovných úseků - stačilo v MapSource jen dvakrát kliknout (na počátku a na konci úseku) a trasa se vykreslila - je to rychlejší a pro orientaci přesnější. Mimo jiné také pro měření vzdálenosti. Další možnosti routingu, včetně převýšení by mohly být postupně zapracovávány v dalších verzích topomapy.
amalgam
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod oldtulak 28. 6. 2008 19:18

pro routing po turistických cestách je ještě jeden argument a to ten který využívám často při silničním routování. někam se dostanu a nevím kudy kam a jak dál k cíli. potom tahám mapu zapínám kompas, zjišťuji kde jsem se ztratil a jestli ta cesta na kterou jsem právě narazil v značně členitém terénu vede k cíli, když se dám doleva, nebo doprava. routing by to značně usnadnil. před pár lety jsem se o tomto problému bavil se zástupcem picodasu na invexu. ptal jsem se, proč když mají silniční mapu a topo mapu neroutují každou jinak. považoval mne mírně řečeno za idiota i když jsem poukazoval na mapu slovakia topo a jednu polskou mapu routující po tatrách a říkal že se obě mapy stejně sloučí (mimochodem to mne dost naštvalo, mám obě mapy koupené se dvěma klíči a co bych tedy s nimi dělal? :-) ). jak je vidět, dodnes si každá mapa žije svým životem ......
oldtulak
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod dev_null 30. 6. 2008 12:39

aby som upresnil : SKTopo routuje iba po znacenych turistickych trasach, teda klasicke turisticke znacky (cervena, zlta, zelena, modra).
Napr. podla tohto obrazku (okolie Bratislavy) Obrázek ignoruje lesne cesty a zvoli okruznu jazdu po turistickych chodnikoch (Map Source nastaveny na routing pre chodca). Cize moj nazor - routovat po turistickych chodnikoch ano, lebo tie su relativne nemenne (az na mimoriadne uzavery napr pri kalamitach). Lesne cesty neroutovat, lebo tie sa menia pribezne podla potreby lesnikov ...
dev_null
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod berda 30. 6. 2008 13:43

Marek L. píše:Příčinou tohoto stavu je, že se státní mapové dílo aktualizuje v intervalu sedmi let, což je dlouhá doba, během které řada cest zanikne, případně změní průběh.

Typický marketingový plk (pochopitelně ne Váš, Marku... ;-) )... Nedělá-li náš stát těch státních mapových děl tak nějak víc najednou (a pochybuju, že by tomu tak bylo), tak si kdosi tuhle informaci vycucal z prstu. Základní mapa ČR, tedy ono státní mapové dílo, se aktualizuje v intervalu tří let a to zhruba od roku 2002...
Jinak routování po značených turistických trasách, případně po cyklostezkách rozhodně ano! Těch změn mezi jednotlivými updaty map jistě není v této oblasti tolik, aby se nedaly zaznamenat a postihnout v novém vydání, navíc pro turistické navigace by to bylo jen a jen přínosné. A když to na Slovensku jde, pročpak asi ne u nás?
Berda
TM: G1, HTC Raphael
VF: Samsung E1120
berda
Junior

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 30. 6. 2008 14:34

Neliší se periodicita aktualizací státního mapového díla u jednotlivých vrstev?

Na slovensku to jde, ale technicky, praktická využitelnost routování po turistických a jiných stezkách je sporná.
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod berda 30. 6. 2008 15:34

Skutečně neliší. Aktualizace probíhá ve dvou polohách: tříletá obnova celé republiky plus nárazové aktualizace, když se objeví nějaký větší balík dat (bodové pole, adresní body atp) a ten se kompletně (tedy s nutnými úpravami) namigruje do databáze.
Pobavilo mne v souvislosti s touhle novou Topo mapou i prohlášení o přesně změřených vrstevnicích, což je tedy další plk, neboť vrstevnice se vytvářejí "uměle" pomocí vypočtených 3D modelů vzniklých zejména z bodových polí a leteckého snímkování, nikoli nějakým superpřesným zaměřením... To jen na okraj... :)
Já praktickou využitelnost vidím. Nikoli třeba v geocachingu (;)), ale pro naprosto běžného turistu, využívajícího značené cesty, rozhodně. Dokud jsem jako blázen nepobíhal venku s GPS v ruce, cesta necesta, a nehledal poklady, také jsem chodil převážně po značených cestách a málokdy z ní uhnul, protože zpravidla platilo, že zkratka je nejdelší spojnicí dvou bodů a že "je to sice dál, zato horší cesta". A tehdy bych routovatelnou Topo mapu využil. A to nemluvím o cyklistice, neboť navigování po cyklostezkách by bylo dalším plusem... Argumenty bych pro tenhle případ použil obdobné: taky jsem mnohem raději využíval síť cyklostezek, uvedených v klasických mapách KČT, bral jsem je jako "cyklisticky doporučené", než že bych si zkracoval (a prodlužoval) cestu jinudy a routování po nich bych jako cyklista zkrátka uvítal. Ale rozumím, zkrátka každý to vidí jinak, nechci a ani nemůžu tvrdit, že můj názor je ten jediný správný... ;)
Berda
TM: G1, HTC Raphael
VF: Samsung E1120
berda
Junior

Odeslat příspěvekod dev_null 30. 6. 2008 19:17

Marek L. píše:... praktická využitelnost routování po turistických a jiných stezkách je sporná ...

omyl, krajsiu polovicku ludstva zaujima v prvom rade profil trasy a az potom krasy prirody :D
dev_null
Kolemjdoucí

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků