Kdo sleduje i server o poi, ví, že se RDS-TMC a hlavně službou LIVE firmy TOMTOM zabývám už hoodně dlouho. Myslím si, že v této oblasti mám docela přehled a že tedy můžu dát svůj názor.
Následující text se vztahuje k zobrazování dopravního infa v navi TOMTOM s RDS-TMC, dále v navi TOMTOM se službou LIVE, dále k navi WAZE, k tomu, co zobrazuje portál
http://www.dopravniinfo.cz, co vysílá Zelená vlna, případně agenti na Impulsu.
Každopádně - dopravní info v navigacích se bohužel v ČR pro navigování stále použít nedá /ani v placené formě/, to je asi neoddiskutovatelný fakt.
Odpověď na otázku proč tomu tak je zřejmě nikdo /ani příslušné orgány v ČR, ani výrobci navigací/ neřeší.
Osobně si myslím, že ve srovnání s dvěma-třemi lety se situace částečně zlepšila, ale ne tak, aby "to" fungovalo. K tomuto názoru mne vede dlouhodobé porovnávání skutečné dopravní situace v provozu s tím, co který zdroj hlásí a co nakonec navi indikuje.
Proč dopravní info v navi podává nerelevantní data? A ještě jsou data v různých navi také různá?
Dříve byl jednoznačný problém v poskytovatelích dat, data z různých důvodů nebyla relevantní. Ne tedy, že by dnes jejich data /konkretně NCDI/ byla na 100 procent OK, ale stav na jejich mapě
http://www.dopravniinfo.cz je podstatně více v souladu se skutečností, než cca 2-3 roky zpět.
Toto tvrzení se týká hlavně plánovaných, dlouhodobých akcí, kde zřejmě stavební odbory jednotlivých úřadů dostaly na frak a víceméně hlásí uzavírky na NCDi správně. Probém je s hlášením ukončení, obvykle se akce ukončí dřív, ale navi hlásí ukončení podle původního plánu.
U krátkodobých omezení /nehody, porušení silnice/ je to o něčem jiném.
Zpravidla Policie ohlásí uzavírku, u menších nehod se obvykle ohlásí omezení na 2 hodiny, u větších úměrně více a ukončení omezení se zřejmě neřeší.
Problém je, že když už jsou data v systemu NCDI více méně správně - opět viz jejich mapa - /z hlediska kde se to stalo a co je uzavřeno/, tak se někdy do navi přenese v konečném důsledku nesmysl.
Zatím nikdo nepodpověděl např. na otázku, proč služba RDS TMC místo uzavírky např 300 metrů indikuje uzavírku "až do další obce" - ale my víme, že je to způsobeno nejednotností a malou hustotou Lokalizačních tabulek.
Otázka zní proč jsou Lokalizačmí tabulky takové, jaké jsou? Na to neodpověděl zatím nikdo a proto navi např. namísto uzavření nájezdu na dálnici indikuje celý zavřený další úsek.
Problém je s indikací pomalého nebo zastavení provozu na silnici.
Obvykle tato informace přijde pozdě, když už řidič do kolony přijede.
Proč NCDI neumí včas dát do systemu RDS-TMC zprávu o pomalém provozu také nikdo neví. Nebo to NCDI umí /na D a R celkem v pohodě/ a zpráva se v systemu zadrhne, navi ji dočasně nezobrazí - viz dále.
Je s podivem, že navi se službou LIVE, která komunikuje ON-Line se serverem TOMTOM neumí odeslat, že na dálnici stojí a server TOMTOM toto neumí zpět indikovat do dalších navi.
Umí to např. navigace WAZE a to bez zásahu řidiče.
Nebo obecně, toto umí navi, které nejen LIVE přijímají data, ale také LIVE data o svém pohybu odesílají - mimo zmíněné WAZE např. mobilní aplikace Google maps a obslužný software poskytovatele služby tato data musí umět vyhodnotit a zpětně v navi indikovat.
Takže se dostáváme k meritu věci - aby RDS-TMC správně fungovalo, musí být splněno mnoho podmínek, a ne všechno je věcí navigací nebo NCDI.
Na druhou starnu, i když NCDI dá do systemu nějakou informaci včas a řádně, není jisté, jestli se včas a řádně přenese do navi - viz diskuse o tom, jak v navigaci indikátor připojení k RDS indikuje připojení, i když je navi bez signálu.
K tomu "zadrhnutí" zprávy - asi tak milion důvodů - např. omezená kapacita přenesených dat RDS-TMC, už zmíněná malá hustota lokalizačních tabulek, nebo fakt, že je navi pár desítek sekund bez signálu RDS TMC, že načtení smyčky dat trvá nějakou dobu atd.
Pořád to ale neodpovídá na zásadní otázku:
Proč jsou u nás problémy a v Rakousku, Německu je RDS TMC podstatně spolehlivější.... Toto se řeší od roku 2006 a po uplynutí cca osmi let "to" stále nefunguje.
Osobně si myslím, že relevantnost dat RDS TMC je asi tak někde na 70 procent /pozor, každá navi indikuje jinak a proto se nedá apriori říct, že je "to" špatně - dvě navi vedle sebe a jejich indikace s liší!
Bohužel, dnes už ani nejde říct, jestli je problém v poskytovateli dat, v technickém přenosu nebo v samotné navi. Pravděpodobně jde o souhrn "drobností", které v konečném důsledku činí system RDS-TMC jen omezeně použitelný.
Asi se v roce 2006, kdy byla věc NCDI na jednání vlády mělo jít jiným směrem. Ne za každou cebu vyvíjet vlastní system, ale koupit funkční a ověřený. Takto se to léta "lepí" a výsledek kde nic, tu nic...
Ale abych končil aspoň trošku optimisticky - za letošek mi RDS-TMC, co se týká Dálnic a Rychlostních komunikací v ČR přišla na vyšší úrovni než vloni a předloni - porovnávám s LIVE TOMTOM a WAZE.
Co se týká upozorňování na zdržení - jednoznačně vyhrálo WAZE, kde to vyplývá z proncipu, navi si sama vyhodnocuje rychlost a odesílá data na server ON line a tato dat jdou ON line zpět jiným uživatelům.
Jenže WAZE zase bezkonkurečně prohrálo u uzavírek, kde spoustu nezná nebo indikuje tam, kde uzavírka není.
Takže teď si motoristo vyber....
Sorry, nějak jsem se rozepsal. víceméně o ničem, protože tata fakta jsou všeobecně známá a na serveru
http://www.poi.cz i zde opakovaně probíraná.