od all in one 23. 2. 2009 08:09
NE akceleraci nelze pomocí GPS přímo měřit, lze ji vypočítat a jak bylo zmíněno je akcelerace druhou derivací dráhy podle času. Abych mohl akceleraci vypočítat, tak především musím znát dráhu, tedy změřit polohu jako funkci času s dostatečnou přesností - a to se u GPS neděje! Čas je přesný, ale přesnost určení polohy je závislá na počtu družic které GPS-ka vidí a obvykle je kolem 3 m, ale také až 70 m! Z údajů o dráze určených s tak malou přesností nelze získat reprezentativní výsledky ani o okamžité rychlosti - tedy první derivaci dráhy podle času, natož o akceleraci. Kdo někdy vyhodnocoval záznam prošlé stopy z neautomobilové navigace, tak ví o čem hovořím - např. skoky rychlosti z 90 na 190 km/hod a zpět během 5-ti sekund!!!
Uživatelé autonavigací by se neměli nechat mýlit tím, že "autíčko" je stále zobrazeno na silnici - to dělá SW. Ten také v případě výpadku signálu dopočítá vaší polohu - viz. tunely. Máte-li možnost, tak vypněte funkci "sledování silnice" a nebudete se stačit divit kudy vlastně jezdíte. Kdo má turistickou navigaci ví o čem mluvím, o přesnosti určení polohy je informován průběžně kružnicí kolem aktuální polohy a ta je někdy pěkně velká.
P.S. "Zavlečení" o které hovoří Akan je chyba při zobrazení charakteristická pro autonavigace, nikoliv chyba vlastního výpočtu polohy (nezaměňovat s přesností výpočtu). Je dáno jednak délkou trvání výpočtu a pak vlastnostmi toho kterého SW který se snaží eliminovat chyby výpadku signálu "přilepením" na silnici, resp. pokračováním zobrazení v tunelu apod. - pak při brždění před křižovatkou zjistíte, že podle navigace jste již za ní.....