Výškoměr na Garmin eTrex Vista HCx

Navigační aplikace, samostatné přístroje pro navigaci, mobilní i jiné mapy

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz

Odeslat příspěvekod w-oak 24. 8. 2009 13:56

Dobrý den,
mám problém se záznamem a vykreslením výškového profilu na Garmin eTrex Vista HCx :-(
Např. na trase dlouhé 20 km ve výškovém rozmezí 220-250 m n.m. mi při vykreslení naskočí třeba 3 "píky" 320 m n.m. Výškoměr byl zkalibrovaný, nastavena byla "Autokalibrace" a "Proměnná výška"
Jak takové situaci můžu předejít?
Předem díky za odpověď.
w-oak
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Akan 24. 8. 2009 14:24

Dlouhá léta jsem kalibroval letecké výškoměry a výpočetní systémy letadel. Mohu tedy s určitostí tvrdit, že v letním počasí, při přechodu front a t.zv. střihu větru nastávají i mnohem větší chyby. Letní rozpětí od začátku června do konce srpna může mít zcela běžně + - 150 m. To znamená, že po ranní kalibraci v přípravě k letu se to před polednem může dostat tam, kde jste byl Vy. Autokalibraci neznám, bude to nějaký kompromis podle aktuální výšky dosaženého bodu na trati podle mapy a tlak určený z tabulek pro SA. Před přistáním letadla se vždy nastavuje aktuální oprava tlaku na RWY právě proto, že jinak to nejde. To znamená, že postup který používáte, musí občas (zejména v létě) trochu "kecat". Starý Had
P.S.
Mimichodem, už jste si někdy představil co vykreslují izobary (čáry stejného tlaku). Nechci Vás podceňovat, jsou to stejné vrstevnice jako ty na mapě, jenomže ve volném prostoru.
P.P.S.
To by ovšem letadla s autopilotem a zapnutou stabilizací výšky létala dokopce a skopce podle těchto vzdušných vrstevnic! Nebo nikoli?
P.P.P.S.
Ano ovšem. Jenomže ta těžká to poněkud vyhladí svou "inercí". Ta lehčí to sledují téměř přesně. Proč se nám tedy neposrážejí. Protože máme bezpečnostní výškovou separaci podle ICAO. Proč to píšu tak odporně odborně. Protože tu jsou také mladí piloti nad jejichž dotazy mi často rostou vlasy na bradě.
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod Ovo 26. 8. 2009 09:50

U Visty se výškoměr průběžně autokalibruje podle údajů GPS, docela to trvá, než se po zapnutí najde správná výška (+-3m).
Ty píky si vysvětlit neumím, ledaže by to rozhodila právě ta autokalibrace v místě se špatným signálem. Je ten pík i na záznamu tlaku nebo jen na záznamu výšky?
Ovocné víno každý den, tvůj život se změní v sen.
Ovo
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Akan 26. 8. 2009 10:22

GPS nemá běžnou schopnost mměřit výšku s přesností +-3 m. K tomu musí stát na místě a přijímat signál pro jiný způsob zpracování, nežli je navigace za pohybu. Kdyby to bylo možné už to mají letadla. Signál GPS pod systémem NAVSTAR nedává dynamické možnosti ani na zcela plynulou a zaručenou, tedy certifikovanou navigaci. Proto nesmí být tento systém na letadlech používán jinak než v kombinaci s inerciální navigací a dalšími doplňky. Nechtějte nemožné. Automobil a kolo snese to co snese. Chcete-li přesné údaje z tréningu, použijte některý z nástrojů pro tyto účely. Má je Garmin i někteří další. Nejlepší výsledky jsem viděl u Francouzů. Najděte si nějakou cyklo-diskuzi a tam to určitě bude. Zde na to nejsou ti praví (včetně mne).
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod Ovo 26. 8. 2009 11:44

Aha. Přiznám se, že mi činí problémy sledovat nit Vašich úvah, zejména o Francouzích.
Byl dotaz na píky ve výškovém profilu u Visty HCx, což je turistický Garmin.
K Vašemu pochybování o autokalibraci jen dodám, že při chůzi mimo les (tedy pomalý pohyb s dobrým signálem) je odchylka na kótě často jen +-1m.
Ovocné víno každý den, tvůj život se změní v sen.
Ovo
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Akan 26. 8. 2009 14:01

To je možné, když není odchylka tlaku na daném místě větší než Vámi udaná chyba. Bude-li v tom místě probíhat vzestup tlaku bouřkovou činností, může se chyba vyšplhat na +-150 i více metrů. To jsem Vám již vysvětlil. Francouzi mají něco na internetu, co používají naši cyklisté jako lepší vyhodnocovač než má Garmin. Musíte se podívat na cyklo-diskuze. Tam se chytíte. Jinak už končím, protože víc Vám pomoci opravdu nemohu.
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod all in one 26. 8. 2009 15:12

Akane nezlobte se, ale nikomu jste nic nevysvětlil - tedy to proč má kolega ty piky na záznamu. Navíc jste evidetně nepochopil co je autokalibrace. Pro vás - to je to samé jako když si před startem tím kolečkem na výškoměru nastavím QNH výšku letiště - ve Vistě to za mne udělá Garmin, protože z mapových údajů ví, že např. stojím na Sněžce, ta má výšku 1602m, a překalibruje si tedy svůj barometrický výškoměr na stejnou výšku. To, že se v průběhu dne mění barometrický tlak, někdy pomaleji a někdy rychleji to nic neznamenná, jen se bude častěji "autokalibrovat"....

w-oak: tři piky na dlouhém záznamu výšky nejsou vadou, jistě máte podobné piky i na záznamu trasy (polohy) - je to technické zařízení a z "neznámých příčin" je zaznamenaný údaj mimo realitu. Pokud víte jistě, že jste se v ten okamžik nevznesl, tak ty body s piky klidně vymažte....
BTW - o důvodech by se dalo jistě dlouho teoretizovat (ucpání otvoru pro snímání tlaku, poryv větru atd, atd), ale když jsme u toho nebyli, tak je to mlácení prázdné slámy .....
all in one
Junior

Odeslat příspěvekod w-oak 26. 8. 2009 21:00

Díky, all-in-one
w-oak
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Ovo 26. 8. 2009 22:45

Jen opravím, že autokalibrace je podle signálu GPS.
Garmin píše:If turned off for approx. 3 hours (cumulative) or more since the last manual altitude calibration, it will take a minimum of 5 minutes to start auto-calibration and up to 30+ minutes to see significant changes. The latter is due to the need for multiple samples, etc. Since you are calibrating from GPS data, all of the usual GPS position fix requirements will apply. You will need good geometry, signal strength and so on before the auto-cal feature will register noticeable change.
Ovocné víno každý den, tvůj život se změní v sen.
Ovo
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Akan 27. 8. 2009 06:32

Jak se podle Vás ta pomalá nebo rychlá změna tlaku dostane do toho Garmina podle mapy? Proč QNH nemůže za letu stanovit pilot jinak než dotazem na věž letiště? Jak může GPS při známých fluktuacích signálu z GDOP určit výšku +-3m?
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod Akan 27. 8. 2009 06:44

Barometrický výškoměr eTrex Vista (citace odborníka)
Zabudovaný barometrický výškoměr měří nadmořskou výšku a je možno jej kalibrovat stejně jako u digitálních variometrů nastavením aktuálního atmosférického tlaku či zadáním známé nadmořské výšky. Navíc může být nadmořská výška určena podle signálů z družic, tady ovšem záleží na jejich zachyceném počtu a konstelaci. Každopádně musíme počítat s nepřesností řádově desítky metrů, i když např. na plochém pobřeží moře s dokonalým výhledem na celý obzor jsme naměřili skvělý 1 metr.

Paměť výškoměru umožňuje uchovat výškový profil prošlé trasy, což je závislost výšky na vzdálenosti nebo času, stačí si vybrat. Měřítko osy nadmořské výšky lze zvolit v rozsahu 70-1750m, což ovšem neznamená, že maximální měřitelná výška je 1750 metrů. Pouze maximálně zobrazitelný rozsah výšek křivky v daném úseku činí 1750 metrů. Měřítko osy vzdálenosti můžeme nastavit od 200m do 25km a měřítko času od 2 minut do 2 hodin. Opět to znamená pouze maximálně zobrazitelný úsek, nikoliv maximální možnou vzdálenost či maximální dobu trvání cesty.

Zajímavou možností je vykreslení křivky průběhu atmosférického tlaku za posledních 12 hodin, přičemž můžeme přístroj klidně přemístit do jiné nadmořské výšky (na rozdíl od variometrů Bräuniger). Díky informaci o svojí výšce ze signálů družic se totiž dokáže s touto změnou s větší či menší nepřesností vyrovnat.
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod all in one 27. 8. 2009 06:51

Akan píše:Jak se podle Vás ta pomalá nebo rychlá změna tlaku dostane do toho Garmina podle mapy? Proč QNH nemůže za letu stanovit pilot jinak než dotazem na věž letiště? Jak může GPS při známých fluktuacích signálu z GDOP určit výšku +-3m?

Akane, QNH znamená, že je udáván aktuální barometrický tlak na letišti, nebo AMSL výšku letiště kterou vidím na ICAO mapě, nebo v Databázi letišť?

Ovo: díky za upřesnění.
all in one
Junior

Odeslat příspěvekod Akan 27. 8. 2009 06:58

Podle aktuálního tlaku na letišti si nastavím opravu na QNH. To snad víte příteli.
P.S.
eTrex Vista nemá funkci půměrování zaměřené pozice, která byla možná u jiných přístrojů před jarem (květen) 2000 ze signálové složky SAP. Tím narostla chyba pro autokalibraci.
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod all in one 27. 8. 2009 08:13

Já to vím a proto ještě mohu diskutovat, jen drobnou přeformulaci: výška QNH je dána a to co dostávám jako příletovou informaci a nastavuji na pomocné stupnici výškoměru je aktuální barometrický tlak letiště - pak jsou údaje výškoměru v systému QNH, neboli jako AMSL, nebo také Altitude.
Tedy, provedl jsem kalibraci, kterou za mne Vista je schopna udělat sama (autokalibraci - viz. výše)....
A jak se údaj o změně tlaku dostane do Garmina? - no takovou "malou dirkou" před čidlem tlaku, která by měla být umístěna tak, aby údaje nemohly být ovlivněny momentálními dynamickými změnami tlaku - např. nárazy větru, pohybem ap., které by se projevily jako "piky" o kterých hovoří kolega. A o tom to celé bylo, že ano?
Edit: Howgh!
Naposledy upravil all in one dne 27. 8. 2009 14:35, celkově upraveno 2
all in one
Junior

Odeslat příspěvekod Akan 27. 8. 2009 10:03

Celé to bylo o tom, že chyba měření výšky se v analytické podobě (v totálním diferenciálu chyby) rozpadá na části s vyšším a nižším možným rozptylem parametrů. Ten největší bývá, je-li zařízení obsluhováno člověkem, přisuzován chybě osobní. Nechtěl jsem pana tazatele hned od počátku iritovat a vynechal jsem tuto variantu. Druhým členem v pořadí je pak to, co naznačuji v předchozím. Třetím v pořadí je chyba nastavení výšky podle GPS, která vlivem pohybu senzoru (přijímače GPS) a již zmíněného zastavení vysílání SAP vychází na 10-ti násobek chyby polohy (+-5 m) za stabilní GDOP ale i více v případech odrazu signálu i 30-ti násobek. Dále je tu celá řada maličkostí, které nyní vynechám. Mohlo by se také stát, že se Vámi zmiňované ústí senzoru tlaku prostě ucpe. Znám případy umístění GPS do igelitového pytlíku proti dešti (pytlík předtím ukrýval svačinu). Takovéto eventuality opět na začátku diskuze pomíjím. Mimochodem a co víme o tom jak pan tazatel nastavil meze systému (viz část popisu eTrex Vista), kterou uvádím. Tím co nyní píši nechci vyřešit tento dotaz, chci ukázat, že Váš protějšek nemusí s Vámi za každou cenu souhlasit prostě proto, že problém vidí z jiného úhlu. Tímto se se vší možnou úctou loučím a nechci dále pokračovat, neboť se to celé posunulo jinam.
Akan
Junior


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků