BMW x-drive

Audi, BMW, Mercedes-Benz, Opel, Porsche, Volkswagen, Ford EU, Smart...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 22. 1. 2006 21:37

Prosím o objasnění funkce pohonu všech kol BMW x-drive - při jízdě do prudší zatáčky opisují přední kola výrazně delší dráhu oproti kolům zadním, řekněme o 5-10%, často i více. Aby byl zajištěn účinný pohon přední nápravy i při takovém rozdílu úhlové rychlosti kol, musí být od rozdělovací převodovky zpřevodován pohon přední nápravy oproti zadní výrazně do rychla, např. alespoň o těch 5% Rozdíl ve zpřevodování pak musí při jízdě v přímém směru vyrovnávat lamelová spojka svým prokluzem. Jednoduchá kalkulace ale tuto možnost vyloučí - pokud bude motor dávat např. 100kW výkonu, při udávaném standartním rozdělení výkonu na přední a zadní nápravu 40:60 pošle rozdělovací převodovka dopředu 40kW a při jen 5% prokluzu se bude ve spojce ztrácet (měnit na teplo) 2kW výkonu. Spojka by tedy většinu času prokluzovala se značnými ztrátami a jen v prudkých zatáčkách by pohon fungoval tak, jak má. Toto by bylo samozřejmě značně neekonomické a vedlo i k rychlému spálení spojky.
Pokud by ale přední náprava neměla oproti zadní rychlejší stálý převod, musel by systém X-drive pohon přední nápravy v zatáčkách úplně odpojovat. V opačném případě by přední kola místo pohonu vlastně vozidlo brzdila, nebo přinejmenším značně zhoršovala jízdní vlastnosti. Na WWW stránkách BMS jsem vysvětlení nenašel
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Předseda 22. 1. 2006 21:54

Ty we jak dlouho sis takovej dotaz pripravoval? :hm No kazdopadne tohle je docela dobra otazka pro nejakyho servismana..Uvidime co ti na to reknou,pac ja sem to moc dobre nepochopil a znovu se mi to cist nechce :D (protoze vysledek by byl stejnej)
I shock the angel in you...
Is that what devils do?

I need to know now - can you love me again?
Předseda
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod chucky 22. 1. 2006 22:44

taky to vubec nechapu :)
chucky
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 22. 1. 2006 22:47

Ivan: a co si to predstavit jako prave a leve kolo v zatacce v pripade auta s nahonem na predni kola, kdy maji stejny "prevod" a pritom se vnitrni toci pomaleji, tak samo je treba si predstavit rozdil otacek predni a zadni napravy...
anonymni

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 23. 1. 2006 07:19

goes: no jo, ale zasadni rozdil je v tom, ze v pripade auta s nahonem na predni kola je mezi pravym a levym kolem diferencial, který rozdíl v rychlosti otacek hrave a beze ztrat vyrovna (tak to dela i mezinapravovy diferencial u 4x4).
U x-drive je treci lamelova spojka, ktera by musela za jizdy stale trochu prokluzovat a pritom prenaset velky vykon, takze by mela zhoret. Anebo pri prime jizde neprokluzuje, ale pak nechapu, jak dokaze zrychlit v zatacce otacky prednich kol oproti zadnim.
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod puck 23. 1. 2006 07:33

puck
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 23. 1. 2006 07:35

puck: tady nejde o vysvětlení fungováni diferencialu, to je vcelku logicke a Ivan to ocividne zna...

Ivan: A X-Drive snad nema "mezinapravovy diferak" ?
anonymni

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 23. 1. 2006 08:04

X drive mezinapravovy diferencial nema. Je tam treci lamelova spojka, ktera k trvale pohanenemu zadku pripojuje dle potreby predek. BMW tvrdi, ze na predek za normalni jizdy prakticky trvale prenasi 40% vykonu, jinak dle potreby. Je to obdoba spojky Haldex s tim rozdilem, ze u haldexu je trvale pohanen predek a pouze obcas (dle prokluzu predku a naladeni ridiciho softwaru) haldex pripoji zadek.
Zadni naprava jede vzdy pomaleji (v zatacce) nebo stejne rychle (v primem smeru) jako predni, takce haldex pouze obcas v zatacce proklouzne. Naproti tomu x-drive, pokud ma i v prudsi zatacce aktivně pohanet predek (kdy se toci rychleji), musi mit na tento pripad zvolen celkovy prevod oproti zadku a pri prime jizde tento rozdil otacek nejak stravit. A ja se porad snazim vypatrat, jak tohle x-drive dokaze.
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod mayklmaykl 23. 1. 2006 08:37

no ono to ale předek nepřipojuje...ono to pry funguje jako opačnej haldex...připojený je všechno a spíš se plynule mění moment přenášenej na kola zvětšením prokluzu....nevim setsakra :-)
mayklmaykl
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 23. 1. 2006 08:50

mayklmayk: vitam kazdy nazor, presto bych prosil o ponekud fundovanejsi prispevky
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod mayklmaykl 23. 1. 2006 10:02

to je hezký taky jsem se zajímal o x drive.... a nic moc jsem nikde technickýho nezjistil.... http://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php ... highlight=
mayklmaykl
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod Jendolf 23. 1. 2006 10:07

Tak tohle me zajima uz nejakej patek, ale nikdo mi to nikdy poradne nevysvetlil....
B power M power W power
Jendolf
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jeniik 23. 1. 2006 10:20

rekl bych, ze dochazi stale k mirnemu prokluzu spojky. Nedochazi ke ztrate vykonu, protoze zadni naprava je stale pripojena. Ostatne klasicky samosvorny diferencial ma taky spojku, ktera porad prokluzuje.

Vice lamel v te spojce se podle me stara o jeji delsi zivotnost, co je cele...
má-li být socialismus, nech? zruší práci
jeniik
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 23. 1. 2006 10:47

jeniik: Pokud dochází k prokluzu spojky při přenosu toč.momentu, tak se výkon ztrácí vždy. Ztráta je úměrná velikosti prokluzu (rozdílu otáček) a přenášenému momentu a mění se na teplo. Výkon přenášený spojkou systému X-drive trvale na přední nápravu je v řádu desítek kW, tzn. i malý prokluz musí působit značné ztráty a ohřev spojky.
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod jeniik 23. 1. 2006 10:51

desitky kilowatt to nebudou. Podle me to bude bezne neco kolem 20 Kw. Precijen kara, co se tahne dopredu 50kw uhani celkem rychle.

Neni tam nahodou nejaky jednoduchy variator?
má-li být socialismus, nech? zruší práci
jeniik
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků