Přechod na digitální vysílání rozhlasu ???
Samozřejmě, že se digitálně rozhlas vysílat bude, on už dokonce jako součást některých "programových balíků" na satelitech a v kabelových rozvodech vysílá.
Problém je jinde - v Evropě jsou miliony aut s analogovými přijímači - a pokud by se jakkoli změnil způsob vysílání, tyto přijímače jsou k nepotřebě. Nedovedu si představit, jak "naučit" tyto přijímače digitální signál. Případná vestavba "nějakého" dekoderu či v televizní terminologii "settopboxu" by asi byla včetně demontáže a montáže dražší než nové autorádio. Případně celá generace navigací s vestavěným RDS TMC přijímačem by byla k nepotřebě - jsou to analogové přijímače.
Druhá stránka věci je samotné RDS TMC - vyžaduje nejen v podstatě "manuální" /i když automatizované systemy také existují/ zadávání dopravních problémů do systému, má omezenou přenosovou kapacitu /!!!/ a přestože technická specifikace RDS TMC umožňuje např . zobrazit délku zdržení, např. výrobce TOPMTOM degradací navcore toto potlačil. Dále je RDS TMC z principu zobrazování závislý na další mapúové vrstvě, na lokalizačních tabulkách. A to je asi největší problém RDS TMC v ČR.
Jak se vyjádřili jiní - a dle mého názoru informovaní - údajně se vyvíjí technicky zcela jiný, celoevropský system přenosu dopravních dat do navigací. bližší specifikace není zatím veřejnosti známá.
Očekávám, že RDS TMC v ČR bude ještě pár let přežívat na současné úrovni.
Je zde problém LT u poskytovatelů i v mapových vrstvách navigací, pokrytí signálem z různých okruhů vysílačů, volba poskytovatele, problém navcore u výrobců atd...
Postupně odumře, pokud se tak už nestalo - s vyjímkou Prahy a částečně dálnic je systém nepoužitelný.
Neznám nikoho, a ani na diskusích zde nebo na poi.cz není nikdo, kdo by se udaji RDS TMC mimo Prahu řídil a věřil jim, a už vůbec nikoho, kdo by měl zapnutý automatický přepočet trasy při dopravním problému.
Co bude dále, o tom se oficiálně nemluví a na stránkách NCDI je stále uváděn RDS TMC jako jeden z výstupů
Soukromě se domnívám, že systém RDS TMC je sice z pohledu dnešních technologií za zenitem /bohužel v ČR se žádný zenit nekoná a nekonal/ a zřejmě dříve nebo později dojde k uplatnění technicky zcela odlišného systému.
O tom, jaký to bude systém se zatím nedaří získat informace.
Neoficiálně se mluví o sledování mobilních telefonů a využití polohy pro navigaci, dále o na poi.cz bylo něco o placených SMS /to ovšem nepovažuji za navigaci/, dále byla řeč o placeném datovém toku pomocí internetu přímo do navigace, - zde je věc asi ve stadiu projektu a hledání případného odbytu.
Je velká škoda, že NCDI v Ostravě nemá možnost ovlivnit Lokalizační tabulky. Přitom ve všech dalších oblastech - mám na mysli sběr a ověřování dat, jejich zpracování a indikaci na
http://www.dopravniinfo.cz je vidět za cca 2 roky obrovský kvalitativní skok - jen ten přenos a zobrazení v navigacích... RDS TMC by mohlo ještě několik let uspokojivě fungovat - ale doposud nejsou vytvořeny základní předpoklady.