Proč je u nás RDS-TMC k ničemu

Navigační aplikace, samostatné přístroje pro navigaci, mobilní i jiné mapy

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz

Odeslat příspěvekod potapka 25. 1. 2007 11:48

co takhle se juknout na http://www.rds-tmc.cz , sice to není úplně aktuální, ale jako základní informace to snad stačí. Už žádné dohady, jen seriózní informace. :-))
potapka
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod VelkýMachr 25. 1. 2007 13:08

to potapka:
Zpětně jsem si přečetl celé vlákno. Můžu se zeptat, kde se jedná o dohady, či neseriózní informace? Pravda, o http://www.rds-tmc.cz tam není ani čárka, taky nemůže, neb ještě nedávno na daném webu byly informace ze začátku daného úkolu, tedy cca 4 roky staré. Zajímavé je, že i po aktualizaci jsou vesměs letité.
Pokud v této oblasti vidím nějakou neserióznost, pak jedině se jedná o úroveň daných informací v praxi, která je často otřesná hraničící s nepoužitelností.
Navigace: NAVIGON 6.2 + POI Warner3; i-GO 8; TT 7.450; Route66; OziExplorer; Dynavix 7 v.2.3
CB: ELIX 77S; Sirio TURBO 1000 a mám doopravdy aktuální dopravní informace
VelkýMachr
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod polda 25. 1. 2007 13:51

100% souhlasím s Fidem co naráží na problém informační nepropojenosti různých institucí a pokud to nedostanou nařízeno tak samodobrovolně nic neudělaj. Kdo zná jak to chodí v rádíích tak ví,že každý a v ČRO obzvlášť se může každý komentátor a režisér pos..t když mu jeho pořady chtějí narušovat nějakejma info o dopravě.
polda
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milpau 5. 2. 2007 09:49

Zdravím,
posílám pár odpovědí na dotazy v tomto fóru.

1) Mám navigaci a nefunguje mi příjem dopravní informací prostřednictvím RDS-TMC;

Prvním důvodem by mohlo být, že k mapovým podkladům v rámci CD/DVD k zakoupené navigaci nebyly dodány lokační tabulky pro Českou republiku. Tyto lokační tabulky jsou nutné k správnému fungování a příjmu dopravních informací prostřednictvím RDS-TMC. Dalším důvodem nefungování může být aktuálnost lokačních tabulek(dále LT) v navigaci. LT v rámci České republiky nejsou stále kompletní (nepokrývají celou silniční síť ČR) a tím může dojít k situaci, kdy je v systému vysílaná dopravní informace a navigace nedokáže tuto informaci lokalizovat, protože v daném úseku silnice není lokace.

2) Proč nebyla dopravní informace v systému RDS-TMC;

Dopravní informace nám nebyla nahlášena, nepřišla nám z našich zdrojů (Policie ČR,
Zpravodajové zelené vlny, Impuls, ŘSD, SÚS, atd.), proto se nedostala do systému a následně do vysílání.

3) Dopravní informace byla v systému, ale jak jsem projížděl kolem kritického místa už tam nic nebylo;

Dopravní událost trvala déle (kratší dobu) než bylo původně hlášeno. Na rozdíl od
jiných státu EU u nás neexistuje povinnost ze zákona nahlásit počátek respektive konec
dopravní události, proto jsou dané časy o dopravní situaci v systému jen odhadované na
základě dostupných informací.

4) Celý den jsem nedostal žádnou informaci prostřednictvím RDS-TMC;

Je možné, že zprávy byly z oblastí, které jsou příliš daleko od místa, kde jsem se momentálně pohyboval. Z testování vyplynulo, že tato varianta je ale téměř vyloučena. V tomto případě záleží na druhu SW v navigaci, některé navigace selektují zprávy z okruhu cca 80 – 100 km a zbytek nezobrazují.


5) Mám problém s příjmem signálu;

Většina navigací, které jsou na trhu a podporují příjem RDS-TMC mají problém s kvalitou příjmu signálu. Dodávaný modul je vybaven nepříliš kvalitní anténou a to má za důsledek nedostatečný příjem signálů RDS-TMC v rámci frekvence Českého rozhlasu nebo rádia Regina. Tento problém se dá částečně odbourat zásahem do HW(napojení na venkovní anténu pomocí rozbočovače). Problém špatného signálu ovlivňuje i toho, kdo má ve svém vozidle nějakou povrchovou úpravu čelního skla nebo pokud toto sklo je vyhřívané.

6) Na jakých frekvencích naladím dopravní informace vysílané pomocí RDS-TMC v rámci ČR;

V Praze je šíření signálu RDS-TMC zajištěno prostřednictvím radia Regina na frekvenci 92,6 FM a Českým rozhlasem(Radiožurnál) na frekvenci 94,6 FM. V dalších lokalitách je možné přijímat dopravní informace na frekvencích Českého rozhlasu viz. seznam: http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/vysilace

7) Proč jsou informace v navigací nepřesné;

Nepřesnost informací může být ovlivněna tím, že lokační úsek(silnice, ulice,…) v lokační tabulce je dlouhý i několik kilometrů a dopravní informace(např. o nehodě) již nehovoří, kde se přesně udála. Čili řidič, který se nachází v daném úseku, už následně nepozná jestli se dopravní nehoda nebo jiná událost stala před ním nebo za ním.
Tvůrce lokačních tabulek pracuje na tom, aby hustota pokrytí byla co největší. Což by mohlo mít za následek, že už nebudeme dostávat „nepřesné“ informace.
milpau
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod VelkýMachr 6. 2. 2007 11:54

k příspěvku kolemjdoucího milpau
Tento příspěvek jsem ani moc nečetl, a to z důvodu, že jsem již dtto (doslovně) četl na oficiálních stránkách fy Teleasist, a.s.
Když pominu málo pravděpodobnou možnost, že milpau použil (uloupil) text přes schránku z daného webu, vidím v tom „zakuklenou“ účast firmy Teleasist, tedy „pachatele“ TMC informací u nás. Pokud to tak je, díky za to, že se konečně zdařilo je přitáhnout k této diskusi, jenom nechápu alias (ale to je vedlejší). Jen je to potřeba ještě zúročit pro blaho nás všech.
Mohu prohlásit, že k tomu, co bylo na 2 stránkách tohoto vlákna řešeno, mě reakce milpau, alias Teleasist, a.s. neuspokojila, byť po věcné stránce k ní nemám nic, co bych vytknul. Jde mě zejména o to, že tam není ani slovo o tom, že chtějí situaci zlepšit, a jak. Naopak jsem z toho pochopil, že "brambory jsou v rádcích", a že oni za nic nemůžou.
Přitom se domnívám, že i na tomto webu je poměrně dost nadšenců, které by bylo možné nějakým způsobem využít. Využít např. zpětnou vazbou, tedy na základě informací o chybách, jejich rozbor a následným ponaučením…
Například konkrétní případ:
Dne 1.2. t.r. D1 cca 47 km směr na Prahu, něco kolem 7,30 hod. Na ČRo1 Zelená vlna informovala o nehodě 2 aut a že to Policie ČR došetřuje. Jel jsem v daný čas relace náhodou kolem, policie už tam dávno nebyla, jedno auto také, druhé „obouchané“ stálo mimo dálnici. TMC informace nulová (ikonka TMC u navigace – zelená barva a D1 je snad lokalizovaná kompletně). Jak je to možné, když informace o problémů v systému prokazatelně byla (partner systému Čro1 ji použil). Mám dotaz pro Teleasist, a.s. pomůže např. takováto zpětná vazba, nebo už nepomůže nic?
Navigace: NAVIGON 6.2 + POI Warner3; i-GO 8; TT 7.450; Route66; OziExplorer; Dynavix 7 v.2.3
CB: ELIX 77S; Sirio TURBO 1000 a mám doopravdy aktuální dopravní informace
VelkýMachr
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milpau 7. 2. 2007 09:20

Zpráva byl byla odvysílaná viz. statistika:

event start time: 2007-02-01 07:08:23 - čas začátku události
event stop time: 2007-02-01 08:08:23 - čas konce události
first transmitted: 2007-02-01 07:10:29 - kdy byla poprvé odvysílaná - odeslaná na RDS mixer
last transmitted: 2007-02-01 08:08:10 - kdy byl a naposled odvysílaná
transmission count: 92 - kolikrát byla odvysílaná

Takže na TMC ta zpráva v danou dobu byla a dokonce byla celkem vícekrát odvysílaná.Řekl bych, že u nás bylo vše v naprostém pořádku a všechna data byla odesílaná tak jak měla. Ke zpoždění nedocházelo.

Dalších příčin, může být několik:
1. chyba v našem formátu vysílání (nepravděpodobné)
2. chybně nakonfigurovaný RDS dekodér v místě, kde byla událost (TMC ikonka byla viděl, takže něco chodilo, mohlo chodit ale jen méně skupin RDS, než plná zpráva potřebuje) (nepravděpodobné)
3. problematický příjem zprávy - slabý signál: asi častý případ. Záleží, jak dlouhou dobu se v autě jelo, když byla zpráva vysílána. Pokud by to bylo delší dobu, něco by tam přece jen bylo – (středně pravděpodobné).
4. chyba v důsledku starých lokačních tabulek, které daný úsek ještě nepokrývají - u D1 bych to ale nečekal.
5. problém s SW TMC zařízení - častý případ. Může být nastaveno na filtrování, občas to dělá věci, které nemají logiku a nikdo to zvenčí nezjistí (starý drahý Blaupunkt dělal v Praze opravdu divy) - středně pravděpodobné.
6. Jiná příčina?
Druhá otázka, proč vysílal ČRo1 zprávu, která snad neplatila, to je spíše na ČRo1. Ale faktem je, že platnost se odhadne, jsme rádi, že máme vůbec nějaké informace a policie nám ještě ukončení neodhlašuje, takže přesahy očekávaní a skutečné platnosti jsou vždy.

Možná by pro příště stačil hodně přesný popis, kde jsem tyto informace nachytal a v kolik hodin. Snad vám tyto informace pomohou. Chtělo by to nějakého pozitivního ducha, ale nevím, co by Vám ještě více pomohlo.
milpau
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod P800 7. 2. 2007 09:31

4. chyba v důsledku starých lokačních tabulek, které daný úsek ještě nepokrývají - u D1 bych to ale nečekal.
e/quote]

Je dostupný přehled lokačních tabulek a jejich hustota?
P800
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod VelkýMachr 7. 2. 2007 11:59

to milpau
jednak jsem rád, že jsem se ve svém odhadu o alias neseknul a opět děkuji za aktivní přístup k dané problematice na tomto webu, který signalizuje váš opravdový zájem o vypiplání této oblasti. V podstatě se i omlouvám za předešlé invektivy, které ale byly vyvolány tím, že po velkém očekávání z dané technologie, ale i nemalých investic, jest užitek, jaký jest, tedy zatím spíš zklamání. Na základě vaší informace začínám měnit svůj názor, že za problematickou využitelnost může poskytovatel této služby směrem k tomu, že na vině může být i námi použitá technika.

1. Již nějakou dobu ve mně zrálo přesvědčení, že SW Dynavix, který v CZ používám, ne vždy v této oblasti pracuje korektně. Na základě vaší informace ke konkrétnímu případu to považuji za jisté.

2. Problematický příjem zprávy. Pravda, bylo to na služebáku, kde využívám dodávanou (provizorní) anténku k RDS/TMC Navilock BT-313-T, tedy antény nic moc. Pravdou však je, že navigace byla v provozu cca 1 hodinu, tedy po celou dobu vysílání informace. A to, že u Dynavixu zelená ikonka TMC ne vždy signalizuje korektní příjem informací, vím.

3. K vašemu bodu 4.). Již dříve jsem si všiml, že v některých případech jsou avizované problémy i na D1 posunuty třeba i o 1 km. Tedy, ani na D1 nejspíš lokalizační tabulky nebudou na 100%.
Navigace: NAVIGON 6.2 + POI Warner3; i-GO 8; TT 7.450; Route66; OziExplorer; Dynavix 7 v.2.3
CB: ELIX 77S; Sirio TURBO 1000 a mám doopravdy aktuální dopravní informace
VelkýMachr
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milpau 7. 2. 2007 12:00

Na tuto otázku(4) je těžké odpovědět. Spíše bych ji položit fy. Ceda ta se v České republice stará o jejich výrobu i aktualizaci a to zejména pro fy. TeleAtlas. Co se týče LT pro Navteq nemám tušení. Je možné, že na tyto otázky odpoví výrobci navigací. Změny provádí při upgrade svojich mapových podkladů, ke kterým přikládají aktuální verzi LT.
milpau
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod suvel 8. 2. 2007 08:49

milpau píše:Zpráva byl byla odvysílaná viz. statistika:

event start time: 2007-02-01 07:08:23 - čas začátku události
event stop time: 2007-02-01 08:08:23 - čas konce události
first transmitted: 2007-02-01 07:10:29 - kdy byla poprvé odvysílaná - odeslaná na RDS mixer
last transmitted: 2007-02-01 08:08:10 - kdy byl a naposled odvysílaná
transmission count: 92 - kolikrát byla odvysílaná /quote]

Je možné se někde (veřejně) k takovým statistikám/logům dostat? Taky už se mi mnohokrát stalo, že Zelená vlna něco odvysílala a moje nevigace, i když se tvářila velmi zeleně, nic. Pak by se totiž dalo s konkrétním problémem udeřit na výrobce navigací.
suvel
Junior

Odeslat příspěvekod milpau 8. 2. 2007 09:23

Ohledně statistik a logu bych se obracel na office@teleasist.cz Pokud popíšete daný problém se svou navigací a přidáte nějakou statistiku příjmu dopravních událostí, pak není problem dohledat logy a data těchto informací. Společně pak můžeme odhalit a vypilovat dané problémy.
milpau
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod kmarty 8. 2. 2007 09:43

Timto zpusobem to radeji nechtejte :-)
Na to je to az prilis caste.

BTW. Ted je par dni (nevim jak dlouho jeste bude. Ale hned tak se neuvolni) uzavirka na Stefanikove moste. Nicmene navigace vehementne tvrdi uzavirku na krizovatce "nabr. kpt Jarose - nabr. Edvarda Benese / Stefanikuv most - Letensky tunel" (Loc: 50°5'43.35"N,14°25'35.81"E podle mapy.seznam.cz) tudiz dle navigace je tato krizovatka kompletne uzavrena ackoliv ulice nabr. kpt Jarose / nabr. Edvarda Benese / Letensky tunel jsou normalne prujezdne.
kmarty
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milpau 9. 2. 2007 14:32

Určitě to je chyba lokačních tabulek v navigaci. U nás je lokace jen most, ale navigace tu lokaci popíše od křižovatky po křižovatku a navigační přístroj to pak interpretuje blbě a zahrne uzávěrku i okolních ulic.
milpau
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod VelkýMachr 12. 2. 2007 08:49

Takže jsem chtěl zjistit, jak daný problém „Štefánikova mostu“ pracuje v Dynavixu. Cíleně jsem ho trápil v sobotu večer zhruba 1/2 hodiny a výsledek nevalný. GPS/TMC přijímač během té doby přečetl 9556 RDS zpráv včetně 113 dopravních událostí.
Obrázek
Dynavix z toho zaznamenal pouze 4, to znamená, že 109 událostí „někde lítalo“. Hrůzné zjištění.
Obrázek
Dynavix je zatím jediný navigační soft pro PDA, který s TMC u nás pracuje – nepracuje. Existují však další softy pro PNA, jejich účinnost podle příspěvků na jiných vláknech i webech také není vynikající.
Na odpověď „Proč je u nás TMC k ničemu“ lze tedy s jistou dávkou určitosti odpovědět : Je to z důvodu neschopnosti dodavatelů našich navigačních přístrojů.
Navigace: NAVIGON 6.2 + POI Warner3; i-GO 8; TT 7.450; Route66; OziExplorer; Dynavix 7 v.2.3
CB: ELIX 77S; Sirio TURBO 1000 a mám doopravdy aktuální dopravní informace
VelkýMachr
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod potapka 20. 2. 2007 10:37

Ahoj,

nedávno jsme koupili monitorovací SW, a po krátkém pohledu do jeho obrazovky mohu říct, že informace o Štefánikově mostě je lokalizovaná správně (až na to, že pouze pro jeden směr).

Samozřejmě velký problém sám o sobě jsou LT a jejich distribuce / implementace do NP. V praxi to vypadá tak, že koloběh od výroby až po implementaci v NP je 2,5 roku.

Dále interpretace dopravní informace v NP - většina výrobců (kromě těch pokrokových) počítají s ustáleným názorem, že dopravní informace jsou vysílány pouze k číslovaným komunikacím a proto nezpracovávají atribut s názvem komunikace obsažený v LT. Výsledek potom vypadá dost hrůzně - víte odkud kam problém sahá a jakm směrem je orientován ale nevíte kde leží. Pokud máte grafickou navigaci a ne TBT tak alespoň vidíte kde leží - ale název komunikace u většiny přístrojů chybí.

Mám nějaké screenshoty dané události (štefánikův most), ale jsou dost velké a nevím jestli je tu nějaké omezení. Pokud chcete abych je připojil tak se ozvěte. Až se sem opět podívám tak na to určitě zareaguji.

PS: společně k lepšímu systému RDS-TMC :-)))
potapka
Kolemjdoucí

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků