Proč je u nás RDS-TMC k ničemu

Turistika, RDS-TMC, internetové mapy a další

Moderátor: Moderátoři Navigovat.cz

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 31. 10. 2006 22:58

Systém RDS-TMC pro práci s dopravními událostmi v navigačních systémech je mi sympatický z technologického pohledu. Stále mi připadá úžasné, když řidič ví o problematických místech na silnici a může se jim vyhnout.

Z praktického hlediska jsem ale vůči RDS-TMC skeptický. Testy tohoto systému v reálném provozu mi ukázaly, že realita je úplně jiná. A že důsledné používání RDS-TMC při navigaci často spíš uškodí než pomůže.

Píšu teď hlavně o situaci v České republice. RDS-TMC sice není dokonalé ani v západní Evropě, úroveň tamního dopravního zpravodajství se ale s námi nedá srovnávat.

Při svých cestách s RDS-TMC jsem se záměrně vrhal do všech oznámených dopravních problémů na cestě. Ve většině případů tam ale vůbec nic nebylo. Naopak skutečné problémy na silnici zase nebyly nahlášeny v RDS-TMC. Další místa sice nahlášena byla, ale se špatnou pozicí. Na dopravní nehodu systém zareagoval s velkým zpožděním.

Anebo ještě jeden konkrétní příklad. V Brně je už několik let uzavřená poměrně důležitá ulice Hlinky. Na jejím konci se staví mimoúrovňová křižovatka. Každá navigace však tuto ulici použije, systém RDS-TMC o této věčné uzavírce vůbec nic neví. Stejně tak nezná ani další plánované dopravní problémy, které trvají týdny a měsíce.

Jak něco takového může nastat, když české RDS-TMC už rok běží v ostrém, tedy nikoli pilotním provozu?

RDS-TMC nikdy nebude stoprocentní, s tím je potřeba počítat. Když ale vidíte, že většina zpráv je mylných, přestanete mu věřit. To je však začátek konce.

Máte jiný názor a jiné zkušenosti s RDS-TMC?
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod TomK 31. 10. 2006 23:16

Kdo ma vlasyme tu informaci (komu a jak) predat? Investor opravy? Policie? Magistrat? Dpbrovolnici? Nezda se mi to moc doresene...
TomK
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 31. 10. 2006 23:28

O RDS-TMC se u nás stará Teleasist. Procesy jsou nastaveny - viz toto schémátko.

Problém je zřejmě opravdu v datech, kdy neexistuje žádná spolehlivá organizace, která by je dávala dohromady. Jsou tady andělé Zelené vlny, ale to jsou jen nárazové zdroje, kde nelze spoléhat na komplexnost. Je tady Policie, která je u každé větší nehody - ale mám pocit, jako by tam předávání zpráv nějak nefungovalo. Jsou tady další zdroje.

Teleasist na webu píše: „Zkušený tým Call Centra monitoruje prostřednictvím zdrojů Policie, mobilních zpravodajů a unikátního leteckého monitoringu veškeré dění s vlivem na dopravní situaci.“ Ale kdo někdy s RDS-TMC jezdil, ví, jaká je skutečnost.

Tohle téma mě hodně zajímá a chci se mu podrobně věnovat. Nové informace, které zjistím, budu psát na Navigovat nebo do fóra.
Naposledy upravil Marek Lutonský dne 1. 11. 2006 00:25, celkově upraveno 1
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vojta 1. 11. 2006 00:13

Myšlenka je to nádherná. Bylo by skvělé mít funkční navigaci s tímto systémem. Ovšem, jak to vypadá nás čeká dlouhá dlouhá cesta. Bohužel.
Dočkáme se vůbec?
vojta
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kopacek 1. 11. 2006 10:24

Tak jsem rád, že tu Marek založil separátní diskuzi na téma RDS-TMC. Jsem rovněž velký fanda této technologie. Po prvotním nadšení přišlo velké rozčarování, nyní jsem ve stavu, kdy se pouze zajímám o vše nové a čekám, že systém bude v ČR funkční ve velmi vzdálené budoucnosti. A pokud se půjde cestou privátních firem finančně spojených s ministerstvy, tak se obávám, že to bude pouze nekonečný tunel bez výsledku, na který se dá v každodenní řidičské praxi spolehnout. V těchto dnech provádím současný test tří navigací, vybavených příjmem RDS-TMC informací. Jde o vestavěnou navigaci VDO, Mio C710 a Nuvi 310 s přijímačem GTM11. Výsledky bych chtěl shrnout později, ale již teď se můžu podělit o několik postřehů. Od prvních okamžiků testu jsem překvapený velmi odlišným chováním jednotlivých navigací při příjmu jedněch a těch stejných dopravních informací. Předpokládal jsem, že bez ohledu na hardware dorazí TMC informace a ta se bude ve všech systémech interpretovat stejně. Ovšem realita je naprosto odlišná. Stejná informace se "umí" zobrazit na mapě v jiných místech a v jiných délkách (!!!), některé navigace přijmou podstatně menší možství zpráv - zatím se mně zdá, že některé umí "odfiltrovat" informace, které nemají řádně zadané veškeré údaje a některé prostě zobrazí vše, ať jde o cokoliv. Obecně tak můžu prohlásit, že bude kvalitativní rozdíl mezi jednolivými navigacemi v tom, jak systém RDS-TMC zvládají.
Ovšem co je to platné, když je už ten základ (vlastní TMC informace) velmi špatný. Snažil jsem se oslovit instituce, které se na datech podílejí, ale jedinou odpověď (...) jsem dostal od Zelené vlny. Cituji:
"Vážený pane,
děkujeme za Váš dotaz.
Pro vysílání RDS-TMC je v systému společnosti, se kterou Český rozhlas 1 - Radiožurnál na tomto vysílání spolupracuje - Global Assistance - zanesena a
zpracována každá doručená informace. Upřesňující informace však velmi vítáme. Máte-li tudíž možnost, a nebude-li Vám to komplikací, jinou
informaci o dopravních omezeních poskytnout, můžete ji popsat v textu a poslat na email infocentrum@globalassistance.cz, kde ji
operátoři po ověření zanesou do systému a tím se dostane do vysílání RDS-TMC. Zatím neočekáváme, že bychom v dohledné době spustili přístup
veřejnosti do redakčního systému RDS-TMC."
Takže zkusme co nejvíce konkrétních připomínek (špatně zobrazované informace, neúplné informace, chybějící dopravní problémy,...) zasílat na adresu infocentrum@globalassistance.cz, třeba tím přispějeme ke zlepšení systému cca o 1%... :shock:
kopacek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod retron 1. 11. 2006 11:14

Problem je samozrejme na spravci tohoto systemu a s tim souvisejici infrastrukture. V Nemecku, kde podle meho nazoru tento system pracuje nejlepe se o to stara nemecky automotoklub ADAC a jestli jste si vsimli nad kazdym nadjezdem je nekolik kamer, ktere sleduji provoz a automaticky tak zanaseji data do systemu. U nas samozrejme toto chybi a spoleha se na informace od "andelu", policie a pod. coz je samozrejme pomale a zkreslene. U nas krome infrastruktury chybi silna pozice Automotoklubu, ktery pouze paberkuje na asistencnich sluzbach. V zahranici ADAC, ÖAMTC, RAC, vsak maji silnou pozici a o provoz se opravdu staraji (viz. treba servis pri uviznuti v kolonach a pod. Samozrejme take zalezi na rozsireni navigacnich zarizeni, v Nemecku je napr. 40% vozu stredni a vyssi tridy vybaveno navigaci. Mozna se situace zlepsi se systemem mytnic, kde bude tez zabudovan kamerovy system a doufejme bude prispivat k sireni dopravnich informaci.
ING Konto kód: 125479
Curve promo kód na 5 GBP: 7BGCX
retron
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Platič 1. 11. 2006 12:33

Jsem rovněž velmi rozčarován ze zpráv uživatelů, kteří se snaží TMC/RDS používat.
Sám jsem chtěl podobný příspěvek napsat do
fóra ale Marek mě předběhl.

Co by se muselo zlepšit:
    1. jednotná centrální databáze dopravních událostí
    2. aktuálnost dat (viz popis Marek a spol.)
    3. dostupnost dat (nepokryté území signálem)
    4. jednotný formát datových toků TMC/RDS (národní varianty?)
    5. podpora výrobců navigací (TomTom si např. dělá z lidí *****)
Platič
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 1. 11. 2006 21:21

Jde-li o navigaci, tak problémy nejsou třeba s Mio C710. Tam mají potíže příčinu jen v datech.

Příčinou nefunkčnosti navigací a RDS-TMC v některých zemích jsou zřejmě chybějící lokalizační tabulky. Nad samotnou mapou totiž v navigacích musí být tato tabulka, což je v podstatě opět taková mapa, akorát v odlišném formátu – v tabulce.

V RDS se vysílají signály, které jsou kompatibliní s lokalizačními tabulkami. Z nich se potom poloha vynese na mapu, kterou vidí uživatel. Samotné signály mají standardizovaný formát, tady zřejmě problém není.

Spekulace: Lokalizační tabulky jednotlivých zemí se prodávají samostatně, nejsou součástí map Tele Atlasu nebo Navtequ. Kupují se zvlášť, a když je výrobce nekoupí, RDS-TMC nefunguje.
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod VelkýMachr 2. 11. 2006 11:16

No, patřím taky mezi „skalní“ fandy RDS/TMC vidící v dané technologii značný přínos pro navigaci obecně, avšak zejména v poslední době lehce znechuceného datovou úrovní těchto informací u nás – viz. např. vlákno „tomtom GO *10 a RDS/TMC“, např. http://mobilforum.mobilmania.cz/viewtop ... c&start=45, ale i jinde. Hlavní problém vidím v neschopném ministerstvu dopravy, které celou oblast dopravy řeší nesystematicky a nesystémově. Pokud by to bylo jinak byly by již dávno dány, minimálně, základy „jednotného systému dopravních informací“ a neřešily by to takové firmičky jako např. Teleasist, a.s. „na koleně“. Jen příklad – mýtné na dálnicích. Byl vybrán systém, který sice bude funkční, avšak k našemu problému obtížně využitelný, atd. Autokluby, jak tady zaznělo, nemůžou být lídry (a pochybuji, že jimi jsou i např. v Německu), mohou však být, a měly by být důležitou součástí celého systému. No, a to, co u nás předvádí ABA + další snad ani nechce komentáře…..
K dalšímu řečenému, podle mých zkušeností nejsem přesvědčen, že v Německu je TMC perfektní. Není, s poměrně velkou pravděpodobností mají zahrnuty zásadní problému v dálniční síti. Tam přijde informace relativně včas, ale jinak to zdaleka není pružné, dostatečně. Např. při objíždění kolony na dálnici mě navigace „nahnala“ do uzavřeného úseku z důvodu rekonstrukce, která na první pohled byla ve značném stupni rozestavěnosti atd. Mimochodem, při brouzdání po internetu jsem zachytil informace např. o značné nespokojenosti s dopravním SMS-kováním v Německu u TT (jedná se o GPRS obdobu RDS/TMC)
Vlastní soft opravdu musí být připraven z hlediska TMC použití v jednotlivých zemích, ale musí být tak připravena i data. No a tady vidím lehký problém, domnívám se, že tuto přípravu již nedělá výrobce map, nýbrž výrobce SW! A to je taky důvodem, proč stejná data v různých softech se chovají, z tohoto pohledu, jinak.
Zrovna tak je to s „evidencí“ TMC informací v jednotlivých softech. Jsou, v podstatě, 2 principy. Soft eviduje všechny přijaté informace a snaží se s nimi pracovat (např. Dynavix), nebo eviduje jen informace vztahující se k trase, případně k možným náhradním (koridor). Takto se chová např. Navigon.
K Dynavixu, ano TMC jakž takž funguje. A to je taky vše. Jedná se v podstatě o funkční polotovar, který neumožňuje nic jiného než ho nechat, aby si s informacemi dělal co uzná za vhodné. Výsledek je pak často problematický, a to nejen díky úrovni daných informací. Jeden příklad za všechny – stavba mýtných bran. Pokud to systém náhodou zaznamená, pak většinou jako „omezení“. No a Dynavix tomu „rozumí“ jako „zákaz vjezdu“ a vyřeší objížďkou. Žel, často zbytečnou. A možnost nastavení nebo korekcí jest nulová.
To Navigon alespoň má možnost, pokud daná informace přijde, upozornit na danou skutečnost a ponechat na uživateli, co s tím. Řešení sice hezké, ale při 160-ce na plné dálnici jaksi nepraktické.
Takže:
1. I nadále nechci jinou navigaci než s podporou RDS/TMC, a to i přes dané problémy
2. Navigační soft dále musí splňovat to, aby opravdu dynamicky reagoval na „úmyslné“ sjetí z trasy. Např. u Dynavixu na dálnici, pokud člověk z ní sjede téměř okamžitě trasu přepočte k dalšímu nájezdu bez zbytečného a opakovaného „otočte se“! Mimochodem, z diskusí např. na ce4jou jsem pochopil, že TT v tomto směru není „to pravé vořechové“.
3. Všem, kteří chtějí jezdit s opravdu aktuálními informacemi a zároveň jsou „imunní na, ne zrovna vybranou mluvu“, doporučuji doplnit výbavu auta o CB stanici, kdy „dopravní informace“ pak mají takovou informační hodnotu, že pokud to přeženu, vážnou havárii na první pohled hraničící s dopravním kolapsem, máte v „přímém přenosu“
4. I na tomto webu dostatečně dávat najevo, že z našich daní si představujeme něco jiného
Navigace: NAVIGON 6.2 + POI Warner3; i-GO 8; TT 7.450; Route66; OziExplorer; Dynavix 7 v.2.3
CB: ELIX 77S; Sirio TURBO 1000 a mám doopravdy aktuální dopravní informace
VelkýMachr
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Fido+ 2. 11. 2006 12:00

Informace tohoto typu jsou nedostatecne a neaktualni vesmes vsude. Dopravni informace v radiu, informacni tabule, RDS/TMC atd. U vseho je to stejne. Problem je, ze i ve mestech, kde jsou na krizovatkach kamery, slouzi vyhradne policii a ta pro dalsi pouziti informace z nich neposkytuje. Neni pak podle ceho tvorit databazi a cele to je zavisle na dobrovolnicich, kteri to ohlasi (ke vsemu za svoje penize).
Podobne skoncil slibne se rozvijejici projekt radary.cz , ktery dnes spise doziva. Krome informaci radarech tam byvaly slusne informace o doprave. Nasi operatori ovsem zacali vybornou a v podstate ojedinelou sluzbu vselijak omezovat a blokovat.
Za takove situace zadny projekt, byt sebelepsi, nemuze nikdy poradne fungovat.
Fido+
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 3. 11. 2006 23:05

Diskuzi o RDS-TMC v BMW jsem oddělil do samostatného vlákna.
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod AiR 4. 11. 2006 18:51

info z wikipedia

In the Czech Republic, two services are available. They are in full operation from 1/2006.

A first service, called DIC PRAHA, is available in Prague. It is broadcast on Český Rozhlas – Regina (92.6MHz). The service provider is TSK-PRAHA (Communication Technical Administration). The content comes from the traffic centre in Prague (TIC Praha) and consists of closures and restrictions and levels of service in Prague.

A second service, provided by Global Assistance is available countrywide, however is not as detailed as DIC Praha in specific areas. It is broadcasted by CRo1 Radiozurnal

TMC developments are coordinated by CEDA. They are responsible for the location table (current version is 1.36, a new version 2.41 has been approved by TMC Forum in 4/2006 but it is not in use yet. It's implementation is planned for the beginning of 2007).


Jednak me tam zarazi ten prvni poskytovatel, znamena to, ze v Praza to funguje lepe? A pak se tam pise neco o tom, ze na zacatku pristiho roku, by se mela zacit pouzivat novejsi verze lokačních tabulek a tim padem to snad bude take lepsi?
AiR
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 6. 11. 2006 09:31

Marek L. píše:Při svých cestách s RDS-TMC jsem se záměrně vrhal do všech oznámených dopravních problémů na cestě. Ve většině případů tam ale vůbec nic nebylo. Naopak skutečné problémy na silnici zase nebyly nahlášeny v RDS-TMC. y/quote]

To není jenom s RDS-TMC, ale i u prostého hlášení dopravní situace v rádiu... Pokud v rádiu tvrdí, že je někde stupeň 5, 100% tam projedete naprosto v pohodě. Dnes ráno v 6.45 třeba na Blaníku tvrdili, že na křižovatce Milady Horákové - Korunovační je dopravní nehoda 2 osobních vozidel, právě jsem tam projížděl a po nějaké nehodě nebylo ani památky...
Tomáš Marný
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr.Honeger 6. 11. 2006 13:43

všeobecně : souhlasím :)

jen norma : formát dat pro TMC-RDS je všude stejný dle EU normy EN ISO 14819-2 (ČSN EN ISO 14819-2 se liší jen národními dodatky - pouze cz vysvětlivky v tabulkách )

taky jsem v německu s TMC spokojen speciálně v "Porůří" je i vzhledem k hustotě dálniční sítě TMC výborně funkční ...
Petr.Honeger
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milpau 2. 1. 2007 14:11

Chtěl bych reagovat na text viz. Tomáš Marný :Dnes ráno v 6.45 třeba na Blaníku tvrdili, že na křižovatce Milady Horákové - Korunovační je dopravní nehoda 2 osobních vozidel, právě jsem tam projížděl a po nějaké nehodě nebylo ani památky...

Neaktuálnost informace záleží od konkrétní události. Existuje více variant např. :

- informace nebyla v systému(nikdo ji nenahlásil)
- informace byla v systému, ale nebyla nahlášena doba platnosti( v Německu existuje povinnost ze zákona nahlásit počátek a konec události – tím je zajištěno, že pokud systém prezentuje událost je veden i časový horizont trvání, kdežto v ČR tato povinnost není a tím se dostávám do situace, kdy projíždím úsekem s dopravní událostí - navigace hlásí dopravní omezení a na silnici se v této době už nic neděje.


Pro informaci nějaké statistiky vysílání RDS-TMC jsem našel na stránkách firmy Teleasist, která údajně RDS-TMC šíří. Více zde: http://www.teleasist.cz/?art=306

a také v archivu Českého rozhlasu v rozhovoru na téma:
Rádio, poraď kudy?
Více zde: http://motozurnal.centrum.cz/clanek.phtml?id=4465
milpau
Kolemjdoucí

Další stránka

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků