Signalizace překročení nejvyšší povolené rychlosti podle GPS nemá očekávaný výsledek
Varování při překročení nejvyšší povolené rychlosti podle údajů uložených v mapách pro automobilní a motocyklové GPS navigace se při svém zavedení zdálo být efektivním pomocníkem řidičů dbalých bezpečnosti v dopravě. Od počátku se však projevovalo několik nepříjemných vlastností. Bylo to jednak zpoždění signalizace za okamžikem projetí příslušné značky a dále nastavení hodnoty rychlosti prahu signalizace jejího překročení. Rovněž byla kritizována signalizace po návratu do předepsaných rychlostních mezí. V podstatě nikdo nepředpokládal, jaký bude mít vliv budoucí zasahování do stávajícího systému vytýčení dopravního značení. Při své poslední jízdě popsané v článku „2 x 1200 km V EU s RDS-TMC“ jsem mimo jiné sledoval souhlas mezi tím co obsahuje a signalizuje poslední aktuální mapa „W/C Eu v860.3100“ v mém TT GO 910 a tím co je možno vidět v reálu. Na 2400 km jízdy (trať tam a zpět byla odlišná) jsem naleznul 25 až 30% odchylek mezi skutečným dopravním vyznačením nejvyšší povolené rychlosti a signalizací podle navigační GPS mapy v jednotlivých státech, kterými jsem jel (CZ/D/CH/F). Je to dáno změnami zapříčiněnými stavebními pracemi na komunikacích a v nemalé míře také „Tvůrčí Činností“ místních orgánů s příslušnou pravomocí. Střídali jsme se s kolegou na místech navigátora a řidiče po 600 km a oba jsme se sledováním značení a signalizace rychlosti měli problémy (máme každý přes 1 milión bez nehody najetých km). Zkoušeli jsme také nastavení podle TRIPMASTER v3.2, výsledek byl v podstatě podobný. Tripmáster má oproti navigační stránce lépe čitelné hodnoty skutečné rychlosti a umožňuje tak lepší využití rychlostního limitu, protože tachometry všeobecně „podměřují“ o 5 až 15 km/hod. Na vzdálenostech v tisících km je to při plynulém provozu již znát.
P.S.
Zářným příkladem „T.Č.“ bylo dvojí měnění nejvyšší povolené rychlosti v Praze v minulém roce. Bohužel stejná je situace také v jiných zemích EU, zejména v malých městech ve Francii.
P.P.S.
Použití Tripmásteru mohu doporučit všude tam, kde je do příštího povelu k odbočení několik desítek kilometrů a to je v CZ možné na D1 nebo v D na A6 i jinde, či v CH při průjetdu do F.
P.P.P.S.
Všechna tato doporučení lze s úspěchem používat pouze po určité praxi. Proto je dobré si s GPS a programy typu Tripmáster nebo při přípravě trasy s Tyre co nejvíce „hrát“. To platí i pro práci s RDS-TMC (ano i v kuchyni – poznámka pro pana SHEVY).