od Akan 10. 8. 2010 12:36
Proč je osobní GPS navigace v kabině dopravního letadla někdy aktivní a jindy ne.
Signál vysílaný družicemi GPS může do kabiny dopravního letadla vnikat okny kabiny cestujících a některými úseky potahu trupu, které jsou vyrobeny z plastů. Intenzita elektromagnetického pole signálu GPS se může v bezprostředním okolí trupu letadla několikanásobně zvýšit vlivem tzv. „koutového odrazu“. Průchod elmg pole oknem může mít zeslabující, ale i zesilující účinek. Vše záleží na pozici přístroje GPS vůči okennímu rámu a na vzájemném úhlu trati letu letadla s orbitami družic. Hlavním „koutovým“ zdrojem je na letounu uspořádaném jako dolnoplošník kořen křídla a přilehlá partie trupu. Letí-li dolnoplošný letoun ve směru západ – východ nebo naopak, nevybudí se „koutový odražeč“ jen signálem těch družic, které jsou nízko nad obzorem na opačné straně trupu než je pozice pozorovatele s GPS navigací. Koutový odražeč (termín užívaný v radiolokaci) vytvořený kořenem řídla a trupem se velmi dobře uplatní pro zachycení signálu družic, které jsou momentálně v pozici za zádí letounu. Je tomu tak proto, že křídlo je vůči trupu (v konstrukční rovině „waterline“) „nastaveno“ a celý letoun je za letu mírně „natažen“. Je rovněž možné, že se na intenzitě pole projeví „hranový“ jev vlivem náběžné hrany stabilizátoru (vodorovná ocasní plocha) a to u družic v zadní poloze, které jsou pod nadhlavníkem (mezi horizontem a zenitem). Průnik oknem obsahuje dvě půlkruhové hrany, které se svým účinkem projeví při šikmém umístění GPS tak, že bude směrem k zádi letounu. To znamená, že úplné přiblížení k oknu není nutné. Celá tato konstelační „úprava“ příjmu má také svou dynamiku a nemusí vyjít hned naponejprv. Opravdu výrazný vliv má pozice sedadla na kterém je pozorovatel. Tím se míní pozice sedadla vzhledem ke kořenu křídla. Druhý výrazný vliv je vzdálenost od okna a úhel normály antény GPS a plochy otvoru okna. Přitom se jedná o úhel prostorový, který vypadá jako kužel a podílí se na něm jak poloha do strany, tak poloha dolu nebo nahoru.
Je to složité? Ano. A proto jsou hrátky s GPS v kabině civilního dopravního letounu zdlouhavé, výsledek nahodilý a obtěžování palubních cestujících zbytečné. Dělá se to (pokud nejsme výzkumníci) v podstatě z „plezíru“.
P.S.
Pokovení okna se při silném koutovém odrazu neprojeví, tlumení cca -3 dBm má význam při všeobecně slabém signálu.