GPS v letadle

Navigační aplikace, samostatné přístroje pro navigaci, mobilní i jiné mapy

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz

Odeslat příspěvekod Trevi 8. 4. 2008 10:25

Cetl jsem, ze GPS funguje v pohode v letadle. Nevite ovsem nekdo, jestli to neni "nelegalni"? Napriklad aby to nebylo poruseni prepravnich podminek atd.

Diky
Trevi
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 8. 4. 2008 10:36

Před startem si vždycky přečtěte palubní časopis, vzadu jsou podmínky vypsané. Nebo se zeptejte letušky.

Není to úplně všude stejné. Třeba u Austria Airlines jsem se dočetl, že GPS jsou výslovně zakázané, jinde jsem je používal úplně normálně. Ale jen ve fázi letu, při startu a přistání musí být všechny elektronické přístroje vypnuté. Ale opět jde jen o domluvu s personálem, GPS je přece pasivní zařízení.

Protože je ale letadlo odstíněné, vyplatí se zařídit, aby byla doba vypnutí přístroje byla co nejkratší. Jinak se může stát, že nechytíte polohu. Dařilo se mi to navíc jen na sedadle u okénka, jinde ne.
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod El Carlos 7. 5. 2008 14:04

Já bych se teda trochu divil, kdyby to fungovalo neboť termální pokovená skla jsou už i ve vlaku (link), natož pak v letadle.

Spíš by mě zajímalo, jakej je rodíl při startu a při letu.
Superb 2.0 TDi 4x4 125 kW DSG
HTC Sensation
ASUS Eee Pad Transformer
El Carlos
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod eibe1 7. 5. 2008 15:45

Minuly tyden jsem to zkousel v Boeingu 737 a asi po pul hodine jsem to vzdal. Sedel jsem u okynka, ale zadny signal jsem nechytl (Go920)
eibe1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod piErcE 7. 5. 2008 17:55

El Carlos píše:Já bych se teda trochu divil, kdyby to fungovalo neboť termální pokovená skla jsou už i ve vlaku (link), natož pak v letadle..


i ve vlaku s pokovenymi skly lze pri trose stesti signal chytit.. ale dost obtizne

El Carlos píše:Spíš by mě zajímalo, jakej je rodíl při startu a při letu.


obecne zadny... jen ve fazi pri startu(a pristani) je letadlo na presne poloze dost zavisle (musi sledovat presne trat, + radiosignaly z autolandu (ils, lokalizer) ... za letu v zasade ta "nebezpecnost" ruseni je radove mensi
Garmin DriveLuxe 50 - iPhone SE - Octavia III 1.4 110 kW DSG
piErcE
Junior

Odeslat příspěvekod hurkar 7. 5. 2008 20:56

funguje to a nejeko to nerobilo problém ani Nuvi ani letuškám, raz ma "proforma" upozornili :potichu, že by som to mal vypnúť, a letel som práve austria airlines. tiež si myslím že je to viacmenej "v personále" :pozor ale napr telefón ajkeď bolo vo "fly móde" to sa letuške vôbec nepáčilo

o tom som už raz písal, sedel som v lietadle pro okienku, letová výška 11,5 km, rýchlosť do Lonýna je na screene a cesta spať bola pomalšia max 820 km/h ...


viewtopic.php?f=27&t=44852&p=529916&hilit=maxim%C3%A1lka&sid=a8cf0d7eec04c9c7b8ec87e8ec878451#p529916



Obrázek
hurkar
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 11. 5. 2008 17:40

Dneska jsem letěl z Barcelony do Brna Boeingem s Ryanair. Měl jsem tam zapnutý Garmin Colorado. Seděl jsem u okénka, ale překvapilo mě, že Garmin chytil všechny satelity s výjimkou několika úplně vepředu a úplně vzadu. Tentokrát mu nevadil trup letadla.

S personálem nebyl problém. Jen mě upozornili, že během startu a přistání nemohou být zapnuty žádné elektronické přístroje. Během hlavní fáze letu jsem si ale mohl hrát.

Škoda, že nelze vypnout barometrický kompas a zaznamenávat reálný výškový profil letu podle údajů z GPS. Záznam je na http://www.navigovat.cz/Temp/Let.zip
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 13. 5. 2008 19:33

Během startu a navádění na přistání je letadlo řízeno systémy rádiového navádění od/k letišti (VOR, ILS apod). Proto je používání elektronického zařízení na palubě během těchto fází letu zpřísněno, neboť v případě rušení je riziko havárie značné. Např. jsme na ČTÚ nedávno řešili případ chlápka, který někde za Táborem nelegálně provozoval zařízení na frekvenci, která je vyhrazena právě pro ILS, a nemohl pochopit, že letadla jsou naváděna na přistání v Ruzyni 88 km od Prahy :roll:
anonymni

Odeslat příspěvekod sanjan 30. 5. 2008 15:25

eibe1 píše:Minuly tyden jsem to zkousel v Boeingu 737 a asi po pul hodine jsem to vzdal. Sedel jsem u okynka, ale zadny signal jsem nechytl (Go920)


ono to spíš záleží na citlivosti GPS přijímače.... já mám sifstar III.(teda alespoň myslím - E-TEEN m700)
tam je citlivost velice slušná a s příjmem signálu žádný problém :-)
Co se týká používání přístrojů v letadle, tak při cestách s Brussels airlines žádný problém, jenom se letuška slovně ujistila zda je vypnutý GSM modul a jinak ok.... Jenom mě potom přišla upozornit abych to už vypnul že budeme přistávat.... :-D
sanjan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod warhead_cz 2. 6. 2008 13:55

ja mam pocit ze tomtomy maji take sirf takze to bude spise letadlem 8-P
Navigace - všechny
PC - 5200+,m2n-sli,4g,460gtx a dalši
wagen - dfensovo vysnena doslova
warhead_cz
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cosmicboy 5. 8. 2010 17:40

Taky přihodím svoji skromnou zkušenost s GPS v letadle. Mám Nüvi 250. Při cestě na dovolenou jsem ho zapnul během letu, signál nechytil. Při cestě zpět jsem ho zapnul ještě před odletem, takže na palubu jsem nastupoval s již nalezeným signálem. Obě cesty byly u okénka. A během zpáteční cesty signál celou dobu neztratil. Ještě pár informací o rychlostech... V okamžiku odlepení od země jsme měli 300 km/hod., pak docela dlouho drželo letadlo 340 km/hod. V 9. minutě letu jsme překonali 500 km/hod. a v 13,5 minutě to bylo již 700 km/hod. Celý let pak byl v rychlosti cca. 860 km/hod., maximálku jsme měli 902 km/hod. Při přistávání (v okamžiku dosedu) to bylo 270 km/hod. Pro úplnost - jednalo je o Boeing 737-800.
cosmicboy
Junior

Odeslat příspěvekod Akan 5. 8. 2010 20:07

GPS je pasivní, jeho vazba na GSM však může být aktivní, což palubní personál není schopen zjistit a proto žádá o vypnutí všeho v době startu a přistání. U mobilů je nejhorší tichý režim s vibrátorem. Ten má vysovou úroveň intenzity magnetického pole a je schopen rušit datové spoje na vzdálenost 0,75 m, v souvislosti s typem ohrožené kabeláže a úhlem sevřeným mezi mobilem a vedením. Pro tyto případy jsou v některých zařízeních zřízeny "červené zóny", kam je při manipulaci s daty úplně zakázán přístup osob s výjimkou operátora dat. Mylně se přitom má za to, že jde o opatření proti úniku informací. Prioritní při tom je naopak vnik rušivých pulzů, které mohou ohrozit vkládané údaje. Normy pro tuto oblast se nazývají TEMPEST a protože je s nimi spojeno i něco kolem šifrování, je rozšířen názor, že jde o jakési utajovací opatření. V drtivé většině případů jde o to co popisuji shora. Akronym TEMPEST bývá účelově vykládán právě jako opatření pro utajení. To si vymysleli lidé, kteří se tím živili. Jde o seriózní normy hovořící o vyzařování a vnikání energie nic více.
P.S.
Pokusnictví tohoto typu je možná zajímavé, nikoli však seriózní k ostatním lidem na palubě.
V případu polského TU se to ukazuje v plné míře. Je to prostě nedostatek sebekázně. Nikoho tím nenapadám, jen uvádím fakta, která jsem nabyl v leteckém provozu a výzkumu.
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod cosmicboy 5. 8. 2010 20:12

Akan: Asi jsem natvrdlej, ale jak může být toto pokusnictví neohleduplné vůči ostatním pasažérům? Jak si sám psal, GPS je pasivní zařízení - tj. jen přijímá signál, nic nevysílá. Nechápu tedy, jak může cokoliv ohrozit. A už vůbec nechápu souvislost s polským TU... :hm
cosmicboy
Junior

Odeslat příspěvekod Akan 5. 8. 2010 21:04

cosmicboy píše:Akan: Asi jsem natvrdlej, ale jak může být toto pokusnictví neohleduplné vůči ostatním pasažérům? Jak si sám psal, GPS je pasivní zařízení - tj. jen přijímá signál, nic nevysílá. Nechápu tedy, jak může cokoliv ohrozit. A už vůbec nechápu souvislost s polským TU... :hm


GPS může být vázán na GSM tak, že si vyměňuje data. Ta jdou po mobilním netu. Personál letadla to neví. Je tu někde výše u jiného přispivatele zmínka o tom, že se personál ptal, zda je GSM modul vypnut. To je však nad jeho povinosti (toho personálu). Kdyby si měli s každým cestujícím takto domlouvat "co jo a co ne" tak se "zvencnou".
P.S.
V polském TU si doslova dělal kdo chtěl, co chtěl. To je meritum věci. Jsou pravidla, která porušují ti co riskují. Ani riskující řidič ovšem není v tom riziku sám. Vždy má někoho, koho vezme ssebou. I kdyby to byli ti, kdož po něm jak se říká zůstanou. Můj zeť mi to zařídil u 19 leté dcery s jednou právě narozenou a druhou počatou holčičkou. Budeš-li mít (čistě hypoteticky) za sebou tolik vyšetřovaných havárií letadel a překročených mrtvol kolegů jako já, budeš mít (čistě hypoteticky) stejný názor.
Akan
Junior

Odeslat příspěvekod piErcE 5. 8. 2010 21:12

O je... takze Akan je uz i expert na letectvi a letecke nehody. Ach jo.

Nicmene jinak s nim snad poprve musim souhlasit :)
Garmin DriveLuxe 50 - iPhone SE - Octavia III 1.4 110 kW DSG
piErcE
Junior

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků