Stránka 2 z 2

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 10. 12. 2014 22:33
od ludek.f
Na desktopu má dost obsáhlé info o provozu http://doprava.idnes.cz, jestli to z ní prebiraji i nejake mobilni app, zatím sem nepřišel :hm

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 12. 2014 21:40
od Tex
Waze přebírá komplet informace s JSDI

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 12. 2014 22:31
od audis
rolfovo1 píše:Tak jsem testoval funkčnost dopravních informací (především uzavírky) v placených i free navigačních aplikacích a výsledek je dost tristní...

Díky za test. je fajn, že někdo otestoval statisticcky po čase, jaký je současný stav. Prima!!! :tleskani Chvála za snahu.

No a dopříště budeme vědět, že se máme na cokoliv zeptat Gumajse.

Gumajs:
1. Moje otázka: co je smyslem života ?
2. Nemáš na antiradary.net přezdívku Pepek?

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 12. 2014 22:46
od Medved8300
Můžu podat pár informací o zadávání uzavírek ve Waze. Jako editor map Waze vidím i do uzavírek. Momentálně se data berou z JSDI, které se pak vyhodnocují a zadávají do tabulky o řádově stovkách položek. U každé uzavírky je zadán čas začátku a konce a jednotlivé segmenty, které jsou neprůjezdné. Nemůže se tedy stát, že by byl neprůjezdný další 200 metrů kus cesty.
Samozřejmě čas se může v průběhu měnit a zde nastupují sami uživatelé, kteří v případě průjezdnosti toto ohlásí a z pravidla do pár hodin uzavírku zrušíme. Zatím jsem nepoznal spolehlivější navigaci v oblasti uzavírek. Testoval jsem třeba Here maps a tam je problém s neaktuálností map (jednosměrky atd.), uzavírky ani nemluvě.
Nedávno nám trochu zkazila reputaci jistá firma zabývající se právě hlášením o uzavírkách, nehodách atp., která uzavřela smlouvu s Waze pro účely jednoduššího zadávání dat přímo do navigace. Měli vlastně informace taky od JSDI, ale nedokázali tak přesně zaměřit polohu toho hlášení a tak vznikali třeba i stovky metrů jinde. Naštěstí po pár týdnech se po bouření uživatelů tento nesmysl zrušil a vše je zase tak jak má být :-)
Momentálně berou Google mapy data o hustotě dopravy a uzavírkách právě od Waze, tak by to mohla být alternativa. Ale co jsem slyšel, zatím jim to přes ty uzavírky naviguje jako by se nechumelilo. Taky zde nemůžete jako ve Waze ohlásit událost přímo z aplikace.

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 12. 2014 23:02
od audis
Taky zde nemůžete jako ve Waze ohlásit událost přímo z aplikace.
Jak velkou funčknost (vložení do mapy a na jaký čas) má v klientovi Upozornění > Vyznačit uzavírku? Má to stejkná pravidla, jako když to před rokem zavedli?

(já to občas používám, že když dojedu ke koloně. Vložím zátaras a Waze hned spočítá alternativu :-) Ale protože jsem sám, v mapě pro ostatní se nic nezmění)

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 12. 2014 23:18
od Medved8300
V případě uzavírek, co se zadávají přímo z aplikace je to tak, že jí musí zadat alespoň 2 nebo 3 uživatelé (v tom si nejsem uplně jistý) nezávisla na sobě, aby se ukázala ostatním a změnilo jim to trasu. Je to kvůli tomu, aby někdo jen tak neškodil. Délka trvání záleží na tom co vybereš v nabídce a pak podle poděkování od uživatelů. Tak jako u nehod či nebezpečí na silnici každé poděkování prodlouží událost o 30 minut.

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 12. 2014 23:19
od Gumajz
Pro Audise :
Smysl života bych také chtěl znát.
A na webu antiradary nejsem.
Ale někteří z antiradary.net chodívali na poi.cz....
A mne se na nic neptejte, já nic nevím.....

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 12. 2014 08:23
od GinBook
Nevím jestli do toho vidím více než někdo tady na foru, ale určitě můžu nějaké info přidat a některé věci upřesnit. Podepisoval jsem smlouvu přímo v Ostravě na JSDI pro využití dat pro navigaci Waze. Abych ještě dodal informaci, jsem jeden z koordinátorů Waze pro ČR a před 4 měsíci jsem rozjížděl s kolegy zadávání uzavírek do Waze.

Ohledně (ŘSD) JSDI:
Je to státní podnik to víme, a tento podnik stoupá i padá na politické vůli našich zákonodárců. Pokud se na pozici ministra dopravy a různých ředitelů za poslední 4 roky vystřídalo hromadu lidí, nějaké JSDI jde stranou a díky tomu to funguje jak vidíme.
Uvědomte si, že data které JSDI poskytuje, jsou data, které dostanou od třetí strany, JSDI nemá jak zjistit informaci o uzavírkách. Vezmeme si jenom ty uzavírky, stát, obecní úřady, správci komunikací mají povinnost ohlásit každou chystanou událost nebo změnu události na JSDI. Bohužel se tak neděje ve všech případech. Taky to ovlivňuje na daném třeba obecním úřadě lidský faktor. Paní co zrovna v "horní-dolní" běžně dodává informace o uzavírce zrovna 14 dní marodí a informace o události prostě v ten moment nikdo nenahlásí. To je ten lepší případ, jindy ani daný úřad neví, že mu takovou povinnost ukládá vyhláška.
Také se často stává, že ten úředník nahlásí nějakou událost, ale nepřesně a JSDI už potom v rámci možností cucá z prstu a něco tam zadá. Plus minus nějaký segment (část cesty).
Další problém je, že se JSDI často nedozví o změně prodloužení či dřívější ukončení uzavírky.

Na rovinu říkám, zaplať pán Bůh za to co máme. Jsme jedni z mála zemí, kdo má takové informace vcelku na jednom místě. A JSDI za to nějak moc nemůže, no mohlo by to být lepší.

a RDS-TMC?:
Dostal jsem malou přednášku o tom jak to ve skutečnosti funguje. Není to veselé téma. Začíná to od zpracování dat až po výstup pro řidiče. Je to jeden velký maglajs, kde už zasahuje i komerční sféra a spousty věcí je tam špatně. Na výstupu dat to vidíme-vidíte všichni kdo podle toho jezdí. Je to dobrá informace pro řidiče, že je na trase problém, ale v ČR nepoužitelné pro navigaci.

Bohužel,občas někoho napadne využít tyto data do navigací... a je tu katastrofa. Pokud mi totiž RDS-TMC řekne, že je uzavírka mezi touto a touto křižovatkou v rozmezí 5km, je to potom docela zásadní problém spočítat ideální trasu nebo objížďku pro navigaci.

Co potom z toho všeho vzniká? No to, že ostatní společnosti tyto data přebírají v takovém stavu v jakém jsou a dělají si z toho vlastní výstupy.
Tím jsem chtěl jen říci, že žádná navigace nemůže mít přesná data za takových podmínek.

Tonny tu někde píše, že není zadaná měsíc uzavírka ve Waze... stačí ti taková odpověď viz. text nahoře?
Mimochodem co jsi ty pro to udělal, aby se taková uzavírka objevila na JSDI nebo ve Waze. (nechci odpověď)

Nechci porovnávat navigace, to ani nejde.
Ale ty takzvaně offline a vyzkoušel jsem většinu, ohledně uzavírek, nemůžou moc fungovat. Aktualizace map je jednou za 3 měsíce a případný příplatek za online data je problém z přebíraných informací většinou s RDS-TMC. Pokud se uživatel smířil s tím, že tyto data nemá nebo jsou to špatné informace, jsou to dobré navigace. Jednu mám taky nainstalovanou.

Online navigace moc neznám mimo Waze, ale třeba Google maps přebírá data ohledně uzavírek od Waze a to jen takové, která jsou na hlavních komunikacích (tuším od II. tříd nahoru). To že Google přes tyto uzavírky naviguje je ostuda a výsměch uživatelům do ksichtu. Je dost lidí kdo podle toho jezdí, tak asi je to OK.

V kostce jak to děláme ve Waze - Dostaneme data z JSDI ve formátu, který se musí převést do něčeho čitelného, tyto informace musíme ručně zpracovat pro zadání do tabulky, vše přečíst a nastudovat (najít lepší- detailnější informace), označit všechny dotčené segmety a ručně zadat do tabulky, která se do 24 hodin zpracuje i s případnými změnami. Každá uzavírka nám trvá 5-15 minut zpracovat. Za 4 měsíce jich máme zadaných cca 2000ks. děláme to ve 3 lidech. Tak si spočítejte čas, kolik hodin sedíme u PC pro ostatní uživatele.
Že ve Waze nejsou zadané některé uzavírky víme, aktualizace probíhají co cca 24 hodin (tady se chystá změna k lepšímu), nejde zadávat něco co je jeden den uzavřeno a JSDI to vydá v ten den uzavírky. Taky u PC nesedíme pořád, máme svoje zaměstnání, rodinu. Troufám si říci, z "dostupných informací" máme zadaných 95procent věcí dobře.

Jak to dělají ostatní online navigace nevím, ale nebude to žádné terno. A to jsou vetšinou společnosti, kde jsou lidi zaměstnanci a mají za to peníze.

Snad jsem osvětlil některé problémy. Byť jsem nenapsal všechno.
Není to všechno černobílé, naopak, je to ještě složitější a barevnější.
Přesto říkám, děkujme JSDI, že tady je.
Kdo podle čeho jezdí, je už na úvaze, výběru a možnostech každého uživatele.

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 12. 2014 10:08
od GinBook
Medved8300 píše:V případě uzavírek, co se zadávají přímo z aplikace je to tak, že jí musí zadat alespoň 2 nebo 3 uživatelé (v tom si nejsem uplně jistý) nezávisla na sobě, aby se ukázala ostatním a změnilo jim to trasu. Je to kvůli tomu, aby někdo jen tak neškodil. Délka trvání záleží na tom co vybereš v nabídce a pak podle poděkování od uživatelů. Tak jako u nehod či nebezpečí na silnici každé poděkování prodlouží událost o 30 minut.


Nemáš tak uplně pravdu.
Pokud zadáš z klienta uzavírku, ukáže se skoro hned a pro všechny. Jen je lepší vždy zadat dlouhodobou uzavírku a ano lajky pomáhají potvrdit stav.
Uzavírka zadaná od uživatele končí, když jiný wazer a i když je to řidič používající Waze, veze asfalt na rozestavěnou silnici. Snažíme se takové uzavírky ud uživatelů zpracovat a pokud je to udělané přes systém, uzavírka je nastavená natvrdo bez dalších vlivů. Buď ji ukončíme my, nebo skončí sama dle nastaveného data ukončení.

Ohledně ostatních událostí nebezpečí atd..., je doba trvání 30 minut od zadání a lajk události znamená prodloužení o 15 minut.

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 12. 2014 20:44
od Tonny.
Cituji:
"Tonny tu někde píše, že není zadaná měsíc uzavírka ve Waze..."

Hodně důkladně jsem si přečetl své příspěvky zde, na poi.cz i na foru Waze za poslední cca měsíc a tak nějak jsem nijak nenašel mou zmínku o měsíc nezadané uzavírce ve Waze.
Že bych špatně hledal nebo jsem to vůbec nenapsal???
Co jsem udělal proto.... atd?
V souvislosti s RDS TMC a mou historií v tomto vlákně, stejně jako ve vlákně o LIVE TOMTOM na poi.cz za posledních 8 let mi tento dotaz přijde jako úsměvný.
Nic ve zlém, nemám ambice nic dokazovat :-) :-)) .

Z toho, co výše GinBook napsal mi vyplývají dvě věci:
1/ s popisem toho, jaká data má JSDI k dispozici, kdy a jakým způsobem jsou tato data dodávána do JSDI plně souhlasím - nakonec o tomto jsme se bavili už kdysi dávno s ing. Zvárou, tehdy Koordinátorem v tomto Úřadu. Psal jsem o tom zde i na poi.cz opakovaně - už tehdy jsem s panem Zvárou vedl korespondenci.

2/ pokud se data /mám na mysli dynamická data, kde je předpoklad rychlých změn - dočasné uzavírky z důvodu nehody/ z JSDI přelévají do Waze ručně přepisem do nějakých tabulek, pak budou vždy méně aktuální, než data přímo v RDS TMC nebo služba LIVE TOMTOM.
U Waze je toto zpravidla pokryto online přímo řidiči v místě události, takže to svým způsobem nemusí být negativum.
Do RDS TMC a LIVE TomTom se data z JSDI přelévají také, ale automaticky /RDS TMC je přímo výstup JSDI a TOMTOM má zřejmě s nimi smlouvu, alespoň v tom smyslu mám informace z III/2013 z HELP TomTom/, kdy jsme získal informaci, že přebírají data z oficiálních kanálů úřadů ČR.

Toto neplatí /u RDS TMC/ tehdy, když je nějakým způsobem překročena kapacita kanálu RDS TMC nebo zmíněné služby LIVE, případně když je velký nesoulad /?/ mezi verzemi Lokalizačních tabulek JSDI a verzí v té které navigaci a navi tedy neumí správně zobrazit délku uzavřeného úseku.

U dlouhodobých uzavírek RDS TMC indikuje relativně správně, a zobrazení v navi až na vyjímky kopíruje zobrazení na mapě http://www.dopravniinfo.cz

Přeji všem pěkný večer a klídek a pohodu.

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 12. 2014 21:55
od Gumajz
Tonny se už velmi dlouho snaží, aby dopravní info fungovaly tak, jak mají. Obdivuji jeho vytrvalost, a jeho buldočí umanutost...A ptát se ho, jestli pro to něco udělal, je pěkná blbost...

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 12. 2014 23:14
od GinBook
Kluci, já se nechci hádat ani nikoho obviňovat, ale tu větu jsem tu četl.
A proto jsem i reagoval jak jsem reagoval. Jestli někdo změnil příspěvek nevím...já to ted už nenašel. Tečka. Případná moje omluva.

Jestli má Tonny nějakou zásluhu na uzavírkách jako systému a probíralo se to tady někde a se to tu již řešilo, tak já to nečetl, mám toho dost okolo Waze.
V každém případě je skvělé pokud do toho někdo kope a snaží se to zlepšit.
Všichni máme tak nebo jinak stejný cíl a to je ušetření uživatelů od nebezpečných situací, ušetření času a nákladů na cestách. Takže jen tak dál.

Je někde nějaká diskuze okolo JSDi? Určitě bych si to aspoň přečetl.

To že se to zadává ručně do Waze je proto, to dělat co nejpřesněji. Automatický systém jsme už ve Waze měli a vyhodnocení celé funkce bylo to celé zrušit a dělat to pořádně.

Ty problémy s čím se potýkáme všichni tu zazněli. JSDI má své mouchy, RDS-TMC má taky své mouchy.
A myslím, že i pokaždé jiný systém dané navigace tomu nepřidá.

Krásný večer

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 15. 12. 2014 22:57
od rolfovo
GinBook píše:JSDI nemá jak zjistit informaci o uzavírkách (...) úředník nahlásí nějakou událost, ale nepřesně a JSDI už potom v rámci možností cucá z prstu a něco tam zadá. Plus minus nějaký segment (část cesty). Další problém je, že se JSDI často nedozví o změně prodloužení či dřívější ukončení uzavírky


V jednom z minulých příspěvků jsem v podstatě napsal řešení - nikdo na to nereagoval, ale mě to přijde jako dobrý nápad a protože já těch dobrých nápadů zas tolik nemám, dovolím si zopakovat :-)
Stejně jako JSDI dodává data WAZE, mohlo by to klidně být i obráceně. Sice nejsem programátor, ale nemyslím si, že by byl velký problém dodělat funkcionalitu, která by adminy Waze upozornila (třeba další vrstvou na mapě), že na určitém úseku silnice ustal provoz.
Pokud by tahle situace trvala řádově hodiny, mohlo by jít o dopravní nehodu, jinak téměř jistě o uzavírku. Zároveň by podle zvýšené hustoty provozu v okolí jasně vyplynula i objízdná trasa (třeba místní úpravou změněná - obrácená jednosměrka apod.)
Přesně tenhle kus bez provozu byste vy jako Waze mohli dodat JSDI a ti už by nemuseli tápat.
Samozřejmě by to (zatím) fungovalo spolehlivě pouze na silnicích vyšších tříd, ale o ty jde hlavně.

GinBook píše:případný příplatek za online data je problém z přebíraných informací většinou s RDS-TMC. Pokud se uživatel smířil s tím, že tyto data nemá nebo jsou to špatné informace, jsou to dobré navigace


Otázkou je, jestli může být z podstaty věci dobrá navigace ta, která ty dopravní informace nemá. Za spolehlivá data bych si byl ochotný zaplatit i vyšší částku, ale za to, co je v nabídce dneska, to opravdu ne... Když mě totiž uprostřed noci nejmenovaná navigace tvrdošíjně posílala do uzavírky a když jsem jel jinudy aby přepočítala trasu, tak mě k uzavírce přivedla oklikou z druhé strany, byl jsem v pokušení mobil i s navigací prohodit zavřeným oknem :-/

GinBook píše:To že Google přes tyto uzavírky naviguje je ostuda a výsměch uživatelům do ksichtu


Jojo, tuhle "funkcionalitu" Googlu jsem taky nepochopil, jinak ty Googlovské aplikace fungují tak nějak logicky, netuším co autoři sledovali tímhle.

Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Odeslat příspěvekNapsal: 18. 12. 2014 19:29
od GinBook
Rolfovo:
mas sice dobry napad a libi se mi, ale je to trochu slozitejsi nez jak to vypada. ;-)