od GinBook 13. 12. 2014 08:23
Nevím jestli do toho vidím více než někdo tady na foru, ale určitě můžu nějaké info přidat a některé věci upřesnit. Podepisoval jsem smlouvu přímo v Ostravě na JSDI pro využití dat pro navigaci Waze. Abych ještě dodal informaci, jsem jeden z koordinátorů Waze pro ČR a před 4 měsíci jsem rozjížděl s kolegy zadávání uzavírek do Waze.
Ohledně (ŘSD) JSDI:
Je to státní podnik to víme, a tento podnik stoupá i padá na politické vůli našich zákonodárců. Pokud se na pozici ministra dopravy a různých ředitelů za poslední 4 roky vystřídalo hromadu lidí, nějaké JSDI jde stranou a díky tomu to funguje jak vidíme.
Uvědomte si, že data které JSDI poskytuje, jsou data, které dostanou od třetí strany, JSDI nemá jak zjistit informaci o uzavírkách. Vezmeme si jenom ty uzavírky, stát, obecní úřady, správci komunikací mají povinnost ohlásit každou chystanou událost nebo změnu události na JSDI. Bohužel se tak neděje ve všech případech. Taky to ovlivňuje na daném třeba obecním úřadě lidský faktor. Paní co zrovna v "horní-dolní" běžně dodává informace o uzavírce zrovna 14 dní marodí a informace o události prostě v ten moment nikdo nenahlásí. To je ten lepší případ, jindy ani daný úřad neví, že mu takovou povinnost ukládá vyhláška.
Také se často stává, že ten úředník nahlásí nějakou událost, ale nepřesně a JSDI už potom v rámci možností cucá z prstu a něco tam zadá. Plus minus nějaký segment (část cesty).
Další problém je, že se JSDI často nedozví o změně prodloužení či dřívější ukončení uzavírky.
Na rovinu říkám, zaplať pán Bůh za to co máme. Jsme jedni z mála zemí, kdo má takové informace vcelku na jednom místě. A JSDI za to nějak moc nemůže, no mohlo by to být lepší.
a RDS-TMC?:
Dostal jsem malou přednášku o tom jak to ve skutečnosti funguje. Není to veselé téma. Začíná to od zpracování dat až po výstup pro řidiče. Je to jeden velký maglajs, kde už zasahuje i komerční sféra a spousty věcí je tam špatně. Na výstupu dat to vidíme-vidíte všichni kdo podle toho jezdí. Je to dobrá informace pro řidiče, že je na trase problém, ale v ČR nepoužitelné pro navigaci.
Bohužel,občas někoho napadne využít tyto data do navigací... a je tu katastrofa. Pokud mi totiž RDS-TMC řekne, že je uzavírka mezi touto a touto křižovatkou v rozmezí 5km, je to potom docela zásadní problém spočítat ideální trasu nebo objížďku pro navigaci.
Co potom z toho všeho vzniká? No to, že ostatní společnosti tyto data přebírají v takovém stavu v jakém jsou a dělají si z toho vlastní výstupy.
Tím jsem chtěl jen říci, že žádná navigace nemůže mít přesná data za takových podmínek.
Tonny tu někde píše, že není zadaná měsíc uzavírka ve Waze... stačí ti taková odpověď viz. text nahoře?
Mimochodem co jsi ty pro to udělal, aby se taková uzavírka objevila na JSDI nebo ve Waze. (nechci odpověď)
Nechci porovnávat navigace, to ani nejde.
Ale ty takzvaně offline a vyzkoušel jsem většinu, ohledně uzavírek, nemůžou moc fungovat. Aktualizace map je jednou za 3 měsíce a případný příplatek za online data je problém z přebíraných informací většinou s RDS-TMC. Pokud se uživatel smířil s tím, že tyto data nemá nebo jsou to špatné informace, jsou to dobré navigace. Jednu mám taky nainstalovanou.
Online navigace moc neznám mimo Waze, ale třeba Google maps přebírá data ohledně uzavírek od Waze a to jen takové, která jsou na hlavních komunikacích (tuším od II. tříd nahoru). To že Google přes tyto uzavírky naviguje je ostuda a výsměch uživatelům do ksichtu. Je dost lidí kdo podle toho jezdí, tak asi je to OK.
V kostce jak to děláme ve Waze - Dostaneme data z JSDI ve formátu, který se musí převést do něčeho čitelného, tyto informace musíme ručně zpracovat pro zadání do tabulky, vše přečíst a nastudovat (najít lepší- detailnější informace), označit všechny dotčené segmety a ručně zadat do tabulky, která se do 24 hodin zpracuje i s případnými změnami. Každá uzavírka nám trvá 5-15 minut zpracovat. Za 4 měsíce jich máme zadaných cca 2000ks. děláme to ve 3 lidech. Tak si spočítejte čas, kolik hodin sedíme u PC pro ostatní uživatele.
Že ve Waze nejsou zadané některé uzavírky víme, aktualizace probíhají co cca 24 hodin (tady se chystá změna k lepšímu), nejde zadávat něco co je jeden den uzavřeno a JSDI to vydá v ten den uzavírky. Taky u PC nesedíme pořád, máme svoje zaměstnání, rodinu. Troufám si říci, z "dostupných informací" máme zadaných 95procent věcí dobře.
Jak to dělají ostatní online navigace nevím, ale nebude to žádné terno. A to jsou vetšinou společnosti, kde jsou lidi zaměstnanci a mají za to peníze.
Snad jsem osvětlil některé problémy. Byť jsem nenapsal všechno.
Není to všechno černobílé, naopak, je to ještě složitější a barevnější.
Přesto říkám, děkujme JSDI, že tady je.
Kdo podle čeho jezdí, je už na úvaze, výběru a možnostech každého uživatele.