Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Softwarový TomTom, iGo, OziExplorer, TourNavigator, SmartMaps

Moderátor: Moderátoři Navigovat.cz

Odeslat příspěvekod rolfovo1 2. 12. 2014 12:51

Tak jsem testoval funkčnost dopravních informací (především uzavírky) v placených i free navigačních aplikacích a výsledek je dost tristní...
Zadal jsem trasu Praha - Kamenný Přívoz, kde jsou v současné době dvě úplné uzavírky, a to silnice mezi Psáry a Radlíkem a potom cca 200 metrů uzavírka ulice v Jílovém u Prahy.
A výsledek?

WAZE - jediná tato aplikace mě poslala správně a věděla o obou uzavírkách (...)

GOOGLE MAPS - S klidem mě poslala do obou uzavřených úseků, třebaže byly v mapách vyznačené

ROUTE66 - První uzavírku znala a poslala mě správnou cestou, ale druhou uzavírku protáhla ze skutečných cca 200 metrů na 4 km - z Jílového až do Kamenného Přívozu a sdělila, že "cílové místo je nedostupné" :-/

NAVITEL - Zajímavé je, že při první cestě mě poslala do obou uzavírek, ale podruhé už o první uzavírce věděla, nicméně do druhé v Jílovém mě poslala znovu.

APONIA - v tomhle případě asi nejhorší výsledek, do první uzavírky mezi Psáry a Radlíkem mě poslal i když o ní věděl, zatímco druhou v Jílovém viděl podobně špatně jako Route66 (až do Kamenného přívozu) a místo objížďky po místních komunikacích v rámci Jílového mě poslal mnohakilometrovou oklikou...

Takže žádná sláva, vzhledem k ceně dopravních informací v placených aplikacích bych čekal alespoň nějakou kvalitu, tohle není ani betaverze! Paradox je, že nejlépe mě poslala aplikace zdarma... Takže na placení dopravních informací osobně ještě počkám do doby, než to bude opravdu fungovat.
rolfovo1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Gumajz 2. 12. 2014 16:43

To se rovná skoro objevu Ameriky....
Tohle se řeší od začátku, co se objevilo první RDS-TMC do navigací....Do dneška stále žádný pokrok, ale RDS-TMC je aspoň zdarma. Platit za dopravní informace ?? V téhle republice nikdy...
V Německu mne RDS-TMC nikdy nezklamala. Ale to je celkem typický stav....ale to bych se vracel k věcem probíraných zde a na http://www.poi.cz mockrát a mockrát....
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lexx 2. 12. 2014 18:34

Zkoušel jsem porovnat, jestli se projeví dopravní situace na době dojezdu u navigací Google Maps a Waze. Zvláště jsem spoléhal na Google Maps.
Ve špičce v pátek odpoledne jsem na dálnici očekával zdržení (které také přišlo) 40 - 50 minut v místě, kde byl provoz sveden do jednoho pruhu. Ačkoliv Google Maps na webu správně zobrazil velmi hustý provoz, až chvíli před zúžením se odhadovaný dojezd prodloužil zhruba o 10 minut. Waze jakbysmet, akorát to ukázalo zpoždění jen 6 minut, tedy ještě větší nesmysl.
V pivu je vitamínů málo, proto jej musíme pít hodně.
Lexx
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rolfovo 3. 12. 2014 00:18

Tak jako RDS-TMC u nás nefungovalo pořádně nikdy, o tom žádná, já jsem psal o navigacích pro mobily (Android), kde by měly být informace vkládány jinou cestou. A vzhledem k tomu, že se tím zabývají komerční firmy a je to služba většinou placená (a ne zrovna málo), očekával bych od těchto informací určitou kvalitu a relevantnost.
Zajímavé je, že navigační program posílá kamsi na server provozovatele údaje o poloze a rychlosti, aby z něj mohl generovat hustotu provozu, ale nikdo z nich není schopen nějak rozumně pracovat se situací, kdy na určité komunikaci, kde jezdilo stovky aut za hodinu, najednou ustane jakýkoliv provoz (což může krátkodobě znamenat dopravní nehodu, dlouhodobě uzavírku)...
rolfovo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Gumajz 3. 12. 2014 10:32

Psal jsem to proto, že je to úplně stejná situace. RDS-TMC zde nefunguje, v Německu ano.
Takže si zaplatíme placené dopravní informace. A ouvej, zde také nefungují. A opět mimo ČR fungují.
Takže když to shrneme, je to stejné jako předtím.
Někdo dostává informace o dopravní situaci, má s nimi pracovat, ale nefunguje to. A jinde ano. A je úplně jedno, jak ty informace získává.
RDS-TMC byla díra na státní peníze. Placené dopravní informace obírají o peníze uživatele, aniž by jim za to poskytli relevantní informace o dopravě. Jak říkám, žádné překvapení a hlavně žádná změna....
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod thomas007 3. 12. 2014 10:47

Tak u Garminu je možný skrz smartphone zdarma připojit dopravní info skrz mobilní data. A to je uplně někde jinde než RDS
thomas007
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rolfovo1 3. 12. 2014 14:42

Tak zkus naplánovat trasu Praha - Kamenný Přívoz. Jestli to vygeneruje trasu dobře, bude to milé překvapení.
rolfovo1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod thomas007 3. 12. 2014 17:46

Tak já používám i v autě turistický přístroj a ten dopravu opravdu neumí. Já radši koukám na značky po cestě než se spoléhat na jakákoliv data "odněkud". Žádná takováhle "databáze" dat nemůže bejt už ze svý podstaty stroprocentní. ;-]
thomas007
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rolfovo 3. 12. 2014 23:48

Placená data MUSÍ být stoprocentní, zvlášť pokud to má na starosti extra firma. Zase tolik uzavírek po naší malé republice není a je pravda, že jak člověk překročí hranice, tak to stoprocentně funguje. Takže to očividně jde, jen někdo nebo něco u nás nepracuje kvalitně :-/
Mimochodem navigace bez aktuálních dopravních informací je podle mě opravdu na kočku, 90 procent tras co jezdím znám, jen mě zajímá, jaká varianta cesty je v daný den a čas nejrychlejší a kde bych naopak stihl přečíst noviny...
rolfovo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Tonny. 4. 12. 2014 11:07

Kdo sleduje i server o poi, ví, že se RDS-TMC a hlavně službou LIVE firmy TOMTOM zabývám už hoodně dlouho. Myslím si, že v této oblasti mám docela přehled a že tedy můžu dát svůj názor.

Následující text se vztahuje k zobrazování dopravního infa v navi TOMTOM s RDS-TMC, dále v navi TOMTOM se službou LIVE, dále k navi WAZE, k tomu, co zobrazuje portál http://www.dopravniinfo.cz, co vysílá Zelená vlna, případně agenti na Impulsu.

Každopádně - dopravní info v navigacích se bohužel v ČR pro navigování stále použít nedá /ani v placené formě/, to je asi neoddiskutovatelný fakt.
Odpověď na otázku proč tomu tak je zřejmě nikdo /ani příslušné orgány v ČR, ani výrobci navigací/ neřeší.

Osobně si myslím, že ve srovnání s dvěma-třemi lety se situace částečně zlepšila, ale ne tak, aby "to" fungovalo. K tomuto názoru mne vede dlouhodobé porovnávání skutečné dopravní situace v provozu s tím, co který zdroj hlásí a co nakonec navi indikuje.

Proč dopravní info v navi podává nerelevantní data? A ještě jsou data v různých navi také různá?

Dříve byl jednoznačný problém v poskytovatelích dat, data z různých důvodů nebyla relevantní. Ne tedy, že by dnes jejich data /konkretně NCDI/ byla na 100 procent OK, ale stav na jejich mapě http://www.dopravniinfo.cz je podstatně více v souladu se skutečností, než cca 2-3 roky zpět.
Toto tvrzení se týká hlavně plánovaných, dlouhodobých akcí, kde zřejmě stavební odbory jednotlivých úřadů dostaly na frak a víceméně hlásí uzavírky na NCDi správně. Probém je s hlášením ukončení, obvykle se akce ukončí dřív, ale navi hlásí ukončení podle původního plánu.

U krátkodobých omezení /nehody, porušení silnice/ je to o něčem jiném.
Zpravidla Policie ohlásí uzavírku, u menších nehod se obvykle ohlásí omezení na 2 hodiny, u větších úměrně více a ukončení omezení se zřejmě neřeší.

Problém je, že když už jsou data v systemu NCDI více méně správně - opět viz jejich mapa - /z hlediska kde se to stalo a co je uzavřeno/, tak se někdy do navi přenese v konečném důsledku nesmysl.

Zatím nikdo nepodpověděl např. na otázku, proč služba RDS TMC místo uzavírky např 300 metrů indikuje uzavírku "až do další obce" - ale my víme, že je to způsobeno nejednotností a malou hustotou Lokalizačních tabulek.
Otázka zní proč jsou Lokalizačmí tabulky takové, jaké jsou? Na to neodpověděl zatím nikdo a proto navi např. namísto uzavření nájezdu na dálnici indikuje celý zavřený další úsek.

Problém je s indikací pomalého nebo zastavení provozu na silnici.
Obvykle tato informace přijde pozdě, když už řidič do kolony přijede.
Proč NCDI neumí včas dát do systemu RDS-TMC zprávu o pomalém provozu také nikdo neví. Nebo to NCDI umí /na D a R celkem v pohodě/ a zpráva se v systemu zadrhne, navi ji dočasně nezobrazí - viz dále.

Je s podivem, že navi se službou LIVE, která komunikuje ON-Line se serverem TOMTOM neumí odeslat, že na dálnici stojí a server TOMTOM toto neumí zpět indikovat do dalších navi.
Umí to např. navigace WAZE a to bez zásahu řidiče.
Nebo obecně, toto umí navi, které nejen LIVE přijímají data, ale také LIVE data o svém pohybu odesílají - mimo zmíněné WAZE např. mobilní aplikace Google maps a obslužný software poskytovatele služby tato data musí umět vyhodnotit a zpětně v navi indikovat.

Takže se dostáváme k meritu věci - aby RDS-TMC správně fungovalo, musí být splněno mnoho podmínek, a ne všechno je věcí navigací nebo NCDI.
Na druhou starnu, i když NCDI dá do systemu nějakou informaci včas a řádně, není jisté, jestli se včas a řádně přenese do navi - viz diskuse o tom, jak v navigaci indikátor připojení k RDS indikuje připojení, i když je navi bez signálu.

K tomu "zadrhnutí" zprávy - asi tak milion důvodů - např. omezená kapacita přenesených dat RDS-TMC, už zmíněná malá hustota lokalizačních tabulek, nebo fakt, že je navi pár desítek sekund bez signálu RDS TMC, že načtení smyčky dat trvá nějakou dobu atd.

Pořád to ale neodpovídá na zásadní otázku:
Proč jsou u nás problémy a v Rakousku, Německu je RDS TMC podstatně spolehlivější.... Toto se řeší od roku 2006 a po uplynutí cca osmi let "to" stále nefunguje.

Osobně si myslím, že relevantnost dat RDS TMC je asi tak někde na 70 procent /pozor, každá navi indikuje jinak a proto se nedá apriori říct, že je "to" špatně - dvě navi vedle sebe a jejich indikace s liší!
Bohužel, dnes už ani nejde říct, jestli je problém v poskytovateli dat, v technickém přenosu nebo v samotné navi. Pravděpodobně jde o souhrn "drobností", které v konečném důsledku činí system RDS-TMC jen omezeně použitelný.

Asi se v roce 2006, kdy byla věc NCDI na jednání vlády mělo jít jiným směrem. Ne za každou cebu vyvíjet vlastní system, ale koupit funkční a ověřený. Takto se to léta "lepí" a výsledek kde nic, tu nic...

Ale abych končil aspoň trošku optimisticky - za letošek mi RDS-TMC, co se týká Dálnic a Rychlostních komunikací v ČR přišla na vyšší úrovni než vloni a předloni - porovnávám s LIVE TOMTOM a WAZE.

Co se týká upozorňování na zdržení - jednoznačně vyhrálo WAZE, kde to vyplývá z proncipu, navi si sama vyhodnocuje rychlost a odesílá data na server ON line a tato dat jdou ON line zpět jiným uživatelům.
Jenže WAZE zase bezkonkurečně prohrálo u uzavírek, kde spoustu nezná nebo indikuje tam, kde uzavírka není.

Takže teď si motoristo vyber....

Sorry, nějak jsem se rozepsal. víceméně o ničem, protože tata fakta jsou všeobecně známá a na serveru http://www.poi.cz i zde opakovaně probíraná.
WAZE,
TOMTOM GO mobile na HUAWEI G510.
TOMTOM GO LIVE 825, mapa podzim 2014
/nelze aktualizovat, porucha/,navcore oficiální k XI/2014,
WC papír trojvrstvý nadvakrát přeložený :-)
Tonny.
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod thomas007 5. 12. 2014 14:04

rolfovo píše:Placená data MUSÍ být stoprocentní, zvlášť pokud to má na starosti extra firma. Zase tolik uzavírek po naší malé republice není a je pravda, že jak člověk překročí hranice, tak to stoprocentně funguje. Takže to očividně jde, jen někdo nebo něco u nás nepracuje kvalitně :-/
Mimochodem navigace bez aktuálních dopravních informací je podle mě opravdu na kočku, 90 procent tras co jezdím znám, jen mě zajímá, jaká varianta cesty je v daný den a čas nejrychlejší a kde bych naopak stihl přečíst noviny...


Stejně jako mapový data nejsou nikdy stoprocentní, ani dopravní data nemůžou bejt nikdy stoprocentní jelikož se mění každou minutu a nikdo nemá přehled o všech problémech.

Nicméně varianta o které jsem psal já je zdarma.
thomas007
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Gumajz 5. 12. 2014 16:16

Takže zdarma to není, stojí tě to data - mobilní připojení....A je jedno, jestli je máš neomezená nebo ne, prostě je platíš.
Mne apriori štve, že si koupíš dopravní informace, platíš data, ještě si de facto tahají data od tebe, a ještě to nefunguje. To je dost hrozný....
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rolfovo 5. 12. 2014 23:11

thomas007 píše:Stejně jako mapový data nejsou nikdy stoprocentní, ani dopravní data nemůžou bejt nikdy stoprocentní jelikož se mění každou minutu a nikdo nemá přehled o všech problémech.


S tím prostě nemůžu souhlasit. To je jako bys zaplatil CHAPSu za jízdní řády a pak bys zjistil, že jsou totálně blbě a ty budeš na zastávce trávit noc.

Neřekl bych ani slovo, kdyby se mi nezobrazila někde kolona, ale uzavírka poměrně významné silnice, která už navíc trvá přes měsíc a v datech není, to jako promiň, ale to už je šlendrián, tím větší, pakliže firma, která to má na starosti je státní...

Navíc, free aplikace WAZE zrovna tohle umí docela spolehlivě díky zpětným informacím buď od samotných uživatelů, nebo pouze o jejich pohybu, jak už někdo psal výše. Nevím, proč výrobci navigací nesmyslně zahazují tuhle geniální myšlenku která by jim zajistila stoprocentní konkurenční výhodu.

Mimochodem, podle skoro až pozoruhodné aktuálnosti dat o hustotě provozu, které používá navigace Here bych soudil, že ti už na to možná přišli... Škoda, že HERE totálně nezvládá uzavírky.
rolfovo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Tonny. 6. 12. 2014 10:28

Můj názor je,

že PLACENÁ DATA - tedy např služba LIVE firmy TOMTOM /a v konečném důsledku /byť s nějakým omezením/ i data RDS TMC, která mají zdroj v JSDI NCDI v Ostravě, ta si totiž těžce platíme v různých daních/ by měla znát a navigace by s jejich využítím měla správně indikovat:

- všechny dlouhodobé uzavírky, které jsou jistě předem plánované a jejich začátek a konec je časově známý
- všechna omezení, která vznikla kvůli dopravním nehodám, pokud se vezme do úvahy nezbytná prodleva od vzniku události do zjištění stavu Policií nebo Hasiči.
Tuto prodlevu u závažných nehod, kde se zpravidla silnice uzavírá považuji za rozumnou v délce cca 15 minut, jinak řečeno: do 15-ti minut jsem ochoten tolerovat, že navi událost neindikuje

- to samé u náhlých uzavírek vlivem technické závady komunikace nebo přírody /zatopení z prasklého vodovodu, sesuv svahu, pád mostu/

- zdržení dopravy vlivem počasí a z toho vzniklých kolon z důvodu nižší rychlosti než obvyklé /považuji za nezbytné, aby placená data poskytovala info, že na dálnici je např rychlost 80 nebo pomalejší/.

- indikovat nebezpečné jevy počasí - myšleno předemnou na trase - /přívalový déšť, mlha, sníh, náledí/


Pokud firma, organizace nebo instituce není schopna toto v rámci PLACENÉ SLUŽBY zajistit, pak se z mého pohledu jedná o neposkytnutí služby proti předem zaplacené částce ve smyslu Obchodního zákoníku.
Je věcí této firmy, aby sama posoudila, zda za peníze /v tomto případě zákazníka/ dodá či nedodá relevantní a data a jej její věcí, kde tato data získá.

Jestliže není schopna toto dodržet, je to podvod a firma provozuje vědomě službu, kde není schopna pokrýt plnění.

U dat, která jsou zdarma je to jiné - zde je věcí řidiče, zda bude tato data odebírat a sám musí zvážit, zda data pro něj mají či nemají smysl.

Přijde mi to, /pouze příklad/ jako bych předem zaplatil celé auto, ale v prodejně mi je předali bez slevy a bez motoru - někdo jiný ten motor nedodal a prodejna za to nemůže - a nic se neděje, reklamace není možná.
WAZE,
TOMTOM GO mobile na HUAWEI G510.
TOMTOM GO LIVE 825, mapa podzim 2014
/nelze aktualizovat, porucha/,navcore oficiální k XI/2014,
WC papír trojvrstvý nadvakrát přeložený :-)
Tonny.
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod thomas007 8. 12. 2014 17:09

To že si člověk platí data (byť třeba v rámci paušálu) ale neznamená, že z toho má něco poskytovatel dopravních dat. Máš mobilní data? Mužeš u Garminu využít free dopravní info skrz appku ve smartphone. Data nejsou od Garminu, jen je zadarmo skrz appku zprostředkovává uživateli, který o ně má zájem.

Ne každý kdo zprostředkovává dopravní info skrz mobilní appku si skrz tu appku taky data získává.

TomTom Live - získává (placená služba)
Garmin Traffic - nezískává (zdarma k dispozici)

U Tomtomu tedy chápu, že by ty data měly bejt aktuálnější když je získává z mobilů připojenejch k navigacím (nebo využívajícím mobilní appku asi), u Garminu pokud ty data někdo někam nezadá tak tam nejspíš nebudou jelikžo se to netahá po cestě.

O RDS systému, kterej tu spravuje bůhví kdo a bůhví jak asi nemá cenu mluvit.
thomas007
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků