Re: Dopravní informace v Navigacích - srovnání

Softwarový TomTom, iGo, OziExplorer, TourNavigator, SmartMaps

Moderátor: Moderátoři Navigovat.cz

Odeslat příspěvekod rolfovo1 2. 12. 2014 12:51

Tak jsem testoval funkčnost dopravních informací (především uzavírky) v placených i free navigačních aplikacích a výsledek je dost tristní...
Zadal jsem trasu Praha - Kamenný Přívoz, kde jsou v současné době dvě úplné uzavírky, a to silnice mezi Psáry a Radlíkem a potom cca 200 metrů uzavírka ulice v Jílovém u Prahy.
A výsledek?

WAZE - jediná tato aplikace mě poslala správně a věděla o obou uzavírkách (...)

GOOGLE MAPS - S klidem mě poslala do obou uzavřených úseků, třebaže byly v mapách vyznačené

ROUTE66 - První uzavírku znala a poslala mě správnou cestou, ale druhou uzavírku protáhla ze skutečných cca 200 metrů na 4 km - z Jílového až do Kamenného Přívozu a sdělila, že "cílové místo je nedostupné" :-/

NAVITEL - Zajímavé je, že při první cestě mě poslala do obou uzavírek, ale podruhé už o první uzavírce věděla, nicméně do druhé v Jílovém mě poslala znovu.

APONIA - v tomhle případě asi nejhorší výsledek, do první uzavírky mezi Psáry a Radlíkem mě poslal i když o ní věděl, zatímco druhou v Jílovém viděl podobně špatně jako Route66 (až do Kamenného přívozu) a místo objížďky po místních komunikacích v rámci Jílového mě poslal mnohakilometrovou oklikou...

Takže žádná sláva, vzhledem k ceně dopravních informací v placených aplikacích bych čekal alespoň nějakou kvalitu, tohle není ani betaverze! Paradox je, že nejlépe mě poslala aplikace zdarma... Takže na placení dopravních informací osobně ještě počkám do doby, než to bude opravdu fungovat.
rolfovo1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Gumajz 2. 12. 2014 16:43

To se rovná skoro objevu Ameriky....
Tohle se řeší od začátku, co se objevilo první RDS-TMC do navigací....Do dneška stále žádný pokrok, ale RDS-TMC je aspoň zdarma. Platit za dopravní informace ?? V téhle republice nikdy...
V Německu mne RDS-TMC nikdy nezklamala. Ale to je celkem typický stav....ale to bych se vracel k věcem probíraných zde a na http://www.poi.cz mockrát a mockrát....
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lexx 2. 12. 2014 18:34

Zkoušel jsem porovnat, jestli se projeví dopravní situace na době dojezdu u navigací Google Maps a Waze. Zvláště jsem spoléhal na Google Maps.
Ve špičce v pátek odpoledne jsem na dálnici očekával zdržení (které také přišlo) 40 - 50 minut v místě, kde byl provoz sveden do jednoho pruhu. Ačkoliv Google Maps na webu správně zobrazil velmi hustý provoz, až chvíli před zúžením se odhadovaný dojezd prodloužil zhruba o 10 minut. Waze jakbysmet, akorát to ukázalo zpoždění jen 6 minut, tedy ještě větší nesmysl.
V pivu je vitamínů málo, proto jej musíme pít hodně.
Lexx
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rolfovo 3. 12. 2014 00:18

Tak jako RDS-TMC u nás nefungovalo pořádně nikdy, o tom žádná, já jsem psal o navigacích pro mobily (Android), kde by měly být informace vkládány jinou cestou. A vzhledem k tomu, že se tím zabývají komerční firmy a je to služba většinou placená (a ne zrovna málo), očekával bych od těchto informací určitou kvalitu a relevantnost.
Zajímavé je, že navigační program posílá kamsi na server provozovatele údaje o poloze a rychlosti, aby z něj mohl generovat hustotu provozu, ale nikdo z nich není schopen nějak rozumně pracovat se situací, kdy na určité komunikaci, kde jezdilo stovky aut za hodinu, najednou ustane jakýkoliv provoz (což může krátkodobě znamenat dopravní nehodu, dlouhodobě uzavírku)...
rolfovo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Gumajz 3. 12. 2014 10:32

Psal jsem to proto, že je to úplně stejná situace. RDS-TMC zde nefunguje, v Německu ano.
Takže si zaplatíme placené dopravní informace. A ouvej, zde také nefungují. A opět mimo ČR fungují.
Takže když to shrneme, je to stejné jako předtím.
Někdo dostává informace o dopravní situaci, má s nimi pracovat, ale nefunguje to. A jinde ano. A je úplně jedno, jak ty informace získává.
RDS-TMC byla díra na státní peníze. Placené dopravní informace obírají o peníze uživatele, aniž by jim za to poskytli relevantní informace o dopravě. Jak říkám, žádné překvapení a hlavně žádná změna....
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod thomas007 3. 12. 2014 10:47

Tak u Garminu je možný skrz smartphone zdarma připojit dopravní info skrz mobilní data. A to je uplně někde jinde než RDS
thomas007
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rolfovo1 3. 12. 2014 14:42

Tak zkus naplánovat trasu Praha - Kamenný Přívoz. Jestli to vygeneruje trasu dobře, bude to milé překvapení.
rolfovo1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod thomas007 3. 12. 2014 17:46

Tak já používám i v autě turistický přístroj a ten dopravu opravdu neumí. Já radši koukám na značky po cestě než se spoléhat na jakákoliv data "odněkud". Žádná takováhle "databáze" dat nemůže bejt už ze svý podstaty stroprocentní. ;-]
thomas007
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rolfovo 3. 12. 2014 23:48

Placená data MUSÍ být stoprocentní, zvlášť pokud to má na starosti extra firma. Zase tolik uzavírek po naší malé republice není a je pravda, že jak člověk překročí hranice, tak to stoprocentně funguje. Takže to očividně jde, jen někdo nebo něco u nás nepracuje kvalitně :-/
Mimochodem navigace bez aktuálních dopravních informací je podle mě opravdu na kočku, 90 procent tras co jezdím znám, jen mě zajímá, jaká varianta cesty je v daný den a čas nejrychlejší a kde bych naopak stihl přečíst noviny...
rolfovo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Tonny. 4. 12. 2014 11:07

Kdo sleduje i server o poi, ví, že se RDS-TMC a hlavně službou LIVE firmy TOMTOM zabývám už hoodně dlouho. Myslím si, že v této oblasti mám docela přehled a že tedy můžu dát svůj názor.

Následující text se vztahuje k zobrazování dopravního infa v navi TOMTOM s RDS-TMC, dále v navi TOMTOM se službou LIVE, dále k navi WAZE, k tomu, co zobrazuje portál http://www.dopravniinfo.cz, co vysílá Zelená vlna, případně agenti na Impulsu.

Každopádně - dopravní info v navigacích se bohužel v ČR pro navigování stále použít nedá /ani v placené formě/, to je asi neoddiskutovatelný fakt.
Odpověď na otázku proč tomu tak je zřejmě nikdo /ani příslušné orgány v ČR, ani výrobci navigací/ neřeší.

Osobně si myslím, že ve srovnání s dvěma-třemi lety se situace částečně zlepšila, ale ne tak, aby "to" fungovalo. K tomuto názoru mne vede dlouhodobé porovnávání skutečné dopravní situace v provozu s tím, co který zdroj hlásí a co nakonec navi indikuje.

Proč dopravní info v navi podává nerelevantní data? A ještě jsou data v různých navi také různá?

Dříve byl jednoznačný problém v poskytovatelích dat, data z různých důvodů nebyla relevantní. Ne tedy, že by dnes jejich data /konkretně NCDI/ byla na 100 procent OK, ale stav na jejich mapě http://www.dopravniinfo.cz je podstatně více v souladu se skutečností, než cca 2-3 roky zpět.
Toto tvrzení se týká hlavně plánovaných, dlouhodobých akcí, kde zřejmě stavební odbory jednotlivých úřadů dostaly na frak a víceméně hlásí uzavírky na NCDi správně. Probém je s hlášením ukončení, obvykle se akce ukončí dřív, ale navi hlásí ukončení podle původního plánu.

U krátkodobých omezení /nehody, porušení silnice/ je to o něčem jiném.
Zpravidla Policie ohlásí uzavírku, u menších nehod se obvykle ohlásí omezení na 2 hodiny, u větších úměrně více a ukončení omezení se zřejmě neřeší.

Problém je, že když už jsou data v systemu NCDI více méně správně - opět viz jejich mapa - /z hlediska kde se to stalo a co je uzavřeno/, tak se někdy do navi přenese v konečném důsledku nesmysl.

Zatím nikdo nepodpověděl např. na otázku, proč služba RDS TMC místo uzavírky např 300 metrů indikuje uzavírku "až do další obce" - ale my víme, že je to způsobeno nejednotností a malou hustotou Lokalizačních tabulek.
Otázka zní proč jsou Lokalizačmí tabulky takové, jaké jsou? Na to neodpověděl zatím nikdo a proto navi např. namísto uzavření nájezdu na dálnici indikuje celý zavřený další úsek.

Problém je s indikací pomalého nebo zastavení provozu na silnici.
Obvykle tato informace přijde pozdě, když už řidič do kolony přijede.
Proč NCDI neumí včas dát do systemu RDS-TMC zprávu o pomalém provozu také nikdo neví. Nebo to NCDI umí /na D a R celkem v pohodě/ a zpráva se v systemu zadrhne, navi ji dočasně nezobrazí - viz dále.

Je s podivem, že navi se službou LIVE, která komunikuje ON-Line se serverem TOMTOM neumí odeslat, že na dálnici stojí a server TOMTOM toto neumí zpět indikovat do dalších navi.
Umí to např. navigace WAZE a to bez zásahu řidiče.
Nebo obecně, toto umí navi, které nejen LIVE přijímají data, ale také LIVE data o svém pohybu odesílají - mimo zmíněné WAZE např. mobilní aplikace Google maps a obslužný software poskytovatele služby tato data musí umět vyhodnotit a zpětně v navi indikovat.

Takže se dostáváme k meritu věci - aby RDS-TMC správně fungovalo, musí být splněno mnoho podmínek, a ne všechno je věcí navigací nebo NCDI.
Na druhou starnu, i když NCDI dá do systemu nějakou informaci včas a řádně, není jisté, jestli se včas a řádně přenese do navi - viz diskuse o tom, jak v navigaci indikátor připojení k RDS indikuje připojení, i když je navi bez signálu.

K tomu "zadrhnutí" zprávy - asi tak milion důvodů - např. omezená kapacita přenesených dat RDS-TMC, už zmíněná malá hustota lokalizačních tabulek, nebo fakt, že je navi pár desítek sekund bez signálu RDS TMC, že načtení smyčky dat trvá nějakou dobu atd.

Pořád to ale neodpovídá na zásadní otázku:
Proč jsou u nás problémy a v Rakousku, Německu je RDS TMC podstatně spolehlivější.... Toto se řeší od roku 2006 a po uplynutí cca osmi let "to" stále nefunguje.

Osobně si myslím, že relevantnost dat RDS TMC je asi tak někde na 70 procent /pozor, každá navi indikuje jinak a proto se nedá apriori říct, že je "to" špatně - dvě navi vedle sebe a jejich indikace s liší!
Bohužel, dnes už ani nejde říct, jestli je problém v poskytovateli dat, v technickém přenosu nebo v samotné navi. Pravděpodobně jde o souhrn "drobností", které v konečném důsledku činí system RDS-TMC jen omezeně použitelný.

Asi se v roce 2006, kdy byla věc NCDI na jednání vlády mělo jít jiným směrem. Ne za každou cebu vyvíjet vlastní system, ale koupit funkční a ověřený. Takto se to léta "lepí" a výsledek kde nic, tu nic...

Ale abych končil aspoň trošku optimisticky - za letošek mi RDS-TMC, co se týká Dálnic a Rychlostních komunikací v ČR přišla na vyšší úrovni než vloni a předloni - porovnávám s LIVE TOMTOM a WAZE.

Co se týká upozorňování na zdržení - jednoznačně vyhrálo WAZE, kde to vyplývá z proncipu, navi si sama vyhodnocuje rychlost a odesílá data na server ON line a tato dat jdou ON line zpět jiným uživatelům.
Jenže WAZE zase bezkonkurečně prohrálo u uzavírek, kde spoustu nezná nebo indikuje tam, kde uzavírka není.

Takže teď si motoristo vyber....

Sorry, nějak jsem se rozepsal. víceméně o ničem, protože tata fakta jsou všeobecně známá a na serveru http://www.poi.cz i zde opakovaně probíraná.
WAZE,
TOMTOM GO mobile na HUAWEI G510.
TOMTOM GO LIVE 825, mapa podzim 2014
/nelze aktualizovat, porucha/,navcore oficiální k XI/2014,
WC papír trojvrstvý nadvakrát přeložený :-)
Tonny.
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod thomas007 5. 12. 2014 14:04

rolfovo píše:Placená data MUSÍ být stoprocentní, zvlášť pokud to má na starosti extra firma. Zase tolik uzavírek po naší malé republice není a je pravda, že jak člověk překročí hranice, tak to stoprocentně funguje. Takže to očividně jde, jen někdo nebo něco u nás nepracuje kvalitně :-/
Mimochodem navigace bez aktuálních dopravních informací je podle mě opravdu na kočku, 90 procent tras co jezdím znám, jen mě zajímá, jaká varianta cesty je v daný den a čas nejrychlejší a kde bych naopak stihl přečíst noviny...


Stejně jako mapový data nejsou nikdy stoprocentní, ani dopravní data nemůžou bejt nikdy stoprocentní jelikož se mění každou minutu a nikdo nemá přehled o všech problémech.

Nicméně varianta o které jsem psal já je zdarma.
thomas007
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Gumajz 5. 12. 2014 16:16

Takže zdarma to není, stojí tě to data - mobilní připojení....A je jedno, jestli je máš neomezená nebo ne, prostě je platíš.
Mne apriori štve, že si koupíš dopravní informace, platíš data, ještě si de facto tahají data od tebe, a ještě to nefunguje. To je dost hrozný....
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rolfovo 5. 12. 2014 23:11

thomas007 píše:Stejně jako mapový data nejsou nikdy stoprocentní, ani dopravní data nemůžou bejt nikdy stoprocentní jelikož se mění každou minutu a nikdo nemá přehled o všech problémech.


S tím prostě nemůžu souhlasit. To je jako bys zaplatil CHAPSu za jízdní řády a pak bys zjistil, že jsou totálně blbě a ty budeš na zastávce trávit noc.

Neřekl bych ani slovo, kdyby se mi nezobrazila někde kolona, ale uzavírka poměrně významné silnice, která už navíc trvá přes měsíc a v datech není, to jako promiň, ale to už je šlendrián, tím větší, pakliže firma, která to má na starosti je státní...

Navíc, free aplikace WAZE zrovna tohle umí docela spolehlivě díky zpětným informacím buď od samotných uživatelů, nebo pouze o jejich pohybu, jak už někdo psal výše. Nevím, proč výrobci navigací nesmyslně zahazují tuhle geniální myšlenku která by jim zajistila stoprocentní konkurenční výhodu.

Mimochodem, podle skoro až pozoruhodné aktuálnosti dat o hustotě provozu, které používá navigace Here bych soudil, že ti už na to možná přišli... Škoda, že HERE totálně nezvládá uzavírky.
rolfovo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Tonny. 6. 12. 2014 10:28

Můj názor je,

že PLACENÁ DATA - tedy např služba LIVE firmy TOMTOM /a v konečném důsledku /byť s nějakým omezením/ i data RDS TMC, která mají zdroj v JSDI NCDI v Ostravě, ta si totiž těžce platíme v různých daních/ by měla znát a navigace by s jejich využítím měla správně indikovat:

- všechny dlouhodobé uzavírky, které jsou jistě předem plánované a jejich začátek a konec je časově známý
- všechna omezení, která vznikla kvůli dopravním nehodám, pokud se vezme do úvahy nezbytná prodleva od vzniku události do zjištění stavu Policií nebo Hasiči.
Tuto prodlevu u závažných nehod, kde se zpravidla silnice uzavírá považuji za rozumnou v délce cca 15 minut, jinak řečeno: do 15-ti minut jsem ochoten tolerovat, že navi událost neindikuje

- to samé u náhlých uzavírek vlivem technické závady komunikace nebo přírody /zatopení z prasklého vodovodu, sesuv svahu, pád mostu/

- zdržení dopravy vlivem počasí a z toho vzniklých kolon z důvodu nižší rychlosti než obvyklé /považuji za nezbytné, aby placená data poskytovala info, že na dálnici je např rychlost 80 nebo pomalejší/.

- indikovat nebezpečné jevy počasí - myšleno předemnou na trase - /přívalový déšť, mlha, sníh, náledí/


Pokud firma, organizace nebo instituce není schopna toto v rámci PLACENÉ SLUŽBY zajistit, pak se z mého pohledu jedná o neposkytnutí služby proti předem zaplacené částce ve smyslu Obchodního zákoníku.
Je věcí této firmy, aby sama posoudila, zda za peníze /v tomto případě zákazníka/ dodá či nedodá relevantní a data a jej její věcí, kde tato data získá.

Jestliže není schopna toto dodržet, je to podvod a firma provozuje vědomě službu, kde není schopna pokrýt plnění.

U dat, která jsou zdarma je to jiné - zde je věcí řidiče, zda bude tato data odebírat a sám musí zvážit, zda data pro něj mají či nemají smysl.

Přijde mi to, /pouze příklad/ jako bych předem zaplatil celé auto, ale v prodejně mi je předali bez slevy a bez motoru - někdo jiný ten motor nedodal a prodejna za to nemůže - a nic se neděje, reklamace není možná.
WAZE,
TOMTOM GO mobile na HUAWEI G510.
TOMTOM GO LIVE 825, mapa podzim 2014
/nelze aktualizovat, porucha/,navcore oficiální k XI/2014,
WC papír trojvrstvý nadvakrát přeložený :-)
Tonny.
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod thomas007 8. 12. 2014 17:09

To že si člověk platí data (byť třeba v rámci paušálu) ale neznamená, že z toho má něco poskytovatel dopravních dat. Máš mobilní data? Mužeš u Garminu využít free dopravní info skrz appku ve smartphone. Data nejsou od Garminu, jen je zadarmo skrz appku zprostředkovává uživateli, který o ně má zájem.

Ne každý kdo zprostředkovává dopravní info skrz mobilní appku si skrz tu appku taky data získává.

TomTom Live - získává (placená služba)
Garmin Traffic - nezískává (zdarma k dispozici)

U Tomtomu tedy chápu, že by ty data měly bejt aktuálnější když je získává z mobilů připojenejch k navigacím (nebo využívajícím mobilní appku asi), u Garminu pokud ty data někdo někam nezadá tak tam nejspíš nebudou jelikžo se to netahá po cestě.

O RDS systému, kterej tu spravuje bůhví kdo a bůhví jak asi nemá cenu mluvit.
thomas007
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Tonny. 9. 12. 2014 09:58

Pozor, je třeba si uvědomit, a thomas007 to píše, že nejsou data jako data.

Rozlišujme pojem data ve smyslu internetového připojení, a data ve smyslu poskytování dopravního zpravodajství.
Jsou to dvě rozdílné věci, a každá z těchto věcí múže být zdarma nebo placená.

Od toho se potom odvíjí, kolik a jakou rychlostí do mobilu /internetová/ data proudí nebo jaká /dopravní/ data moje mobilní /nebo přímo navigace coby přístroj - LIVE nebo RDS TMC// a v jaké kvalitě množství, relevanci dostává.

-- 9. 12. 2014 08:58 --

Pozor, je třeba si uvědomit, a thomas007 to píše, že nejsou data jako data.

Rozlišujme pojem data ve smyslu internetového připojení, a data ve smyslu poskytování dopravního zpravodajství.
Jsou to dvě rozdílné věci, a každá z těchto věcí múže být zdarma nebo placená.

Od toho se potom odvíjí, kolik a jakou rychlostí do mobilu /internetová/ data proudí nebo jaká /dopravní/ data moje mobilní /nebo přímo navigace coby přístroj - LIVE nebo RDS TMC// a v jaké kvalitě množství, relevanci dostává.

-- 9. 12. 2014 09:08 --

Pozor, je třeba si uvědomit, a thomas007 to píše, že nejsou data jako data.

Rozlišujme pojem data ve smyslu internetového připojení, a data ve smyslu poskytování dopravního zpravodajství.
Jsou to dvě rozdílné věci, a každá z těchto věcí múže být zdarma nebo placená.

Od toho se potom odvíjí, kolik a jakou rychlostí do mobilu /internetová/ data proudí nebo jaká /dopravní/ data moje mobilní /nebo přímo navigace coby přístroj - LIVE nebo RDS TMC// a v jaké kvalitě množství, relevanci dostává.
WAZE,
TOMTOM GO mobile na HUAWEI G510.
TOMTOM GO LIVE 825, mapa podzim 2014
/nelze aktualizovat, porucha/,navcore oficiální k XI/2014,
WC papír trojvrstvý nadvakrát přeložený :-)
Tonny.
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ludek.f 10. 12. 2014 23:33

Na desktopu má dost obsáhlé info o provozu http://doprava.idnes.cz, jestli to z ní prebiraji i nejake mobilni app, zatím sem nepřišel :hm
ludek.f
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Tex 12. 12. 2014 22:40

Waze přebírá komplet informace s JSDI
Tex
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod audis 12. 12. 2014 23:31

rolfovo1 píše:Tak jsem testoval funkčnost dopravních informací (především uzavírky) v placených i free navigačních aplikacích a výsledek je dost tristní...

Díky za test. je fajn, že někdo otestoval statisticcky po čase, jaký je současný stav. Prima!!! :tleskani Chvála za snahu.

No a dopříště budeme vědět, že se máme na cokoliv zeptat Gumajse.

Gumajs:
1. Moje otázka: co je smyslem života ?
2. Nemáš na antiradary.net přezdívku Pepek?
Obecní policista: "to je jako sranda?" Nezletilý (v doprovodu zletil. osoby): "ne, to je sociologický experiment." Obecní policista: "vaše občanské průkazy!"
audis
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Medved8300 12. 12. 2014 23:46

Můžu podat pár informací o zadávání uzavírek ve Waze. Jako editor map Waze vidím i do uzavírek. Momentálně se data berou z JSDI, které se pak vyhodnocují a zadávají do tabulky o řádově stovkách položek. U každé uzavírky je zadán čas začátku a konce a jednotlivé segmenty, které jsou neprůjezdné. Nemůže se tedy stát, že by byl neprůjezdný další 200 metrů kus cesty.
Samozřejmě čas se může v průběhu měnit a zde nastupují sami uživatelé, kteří v případě průjezdnosti toto ohlásí a z pravidla do pár hodin uzavírku zrušíme. Zatím jsem nepoznal spolehlivější navigaci v oblasti uzavírek. Testoval jsem třeba Here maps a tam je problém s neaktuálností map (jednosměrky atd.), uzavírky ani nemluvě.
Nedávno nám trochu zkazila reputaci jistá firma zabývající se právě hlášením o uzavírkách, nehodách atp., která uzavřela smlouvu s Waze pro účely jednoduššího zadávání dat přímo do navigace. Měli vlastně informace taky od JSDI, ale nedokázali tak přesně zaměřit polohu toho hlášení a tak vznikali třeba i stovky metrů jinde. Naštěstí po pár týdnech se po bouření uživatelů tento nesmysl zrušil a vše je zase tak jak má být :-)
Momentálně berou Google mapy data o hustotě dopravy a uzavírkách právě od Waze, tak by to mohla být alternativa. Ale co jsem slyšel, zatím jim to přes ty uzavírky naviguje jako by se nechumelilo. Taky zde nemůžete jako ve Waze ohlásit událost přímo z aplikace.
Medved8300
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod audis 13. 12. 2014 00:02

Taky zde nemůžete jako ve Waze ohlásit událost přímo z aplikace.
Jak velkou funčknost (vložení do mapy a na jaký čas) má v klientovi Upozornění > Vyznačit uzavírku? Má to stejkná pravidla, jako když to před rokem zavedli?

(já to občas používám, že když dojedu ke koloně. Vložím zátaras a Waze hned spočítá alternativu :-) Ale protože jsem sám, v mapě pro ostatní se nic nezmění)
Obecní policista: "to je jako sranda?" Nezletilý (v doprovodu zletil. osoby): "ne, to je sociologický experiment." Obecní policista: "vaše občanské průkazy!"
audis
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Medved8300 13. 12. 2014 00:18

V případě uzavírek, co se zadávají přímo z aplikace je to tak, že jí musí zadat alespoň 2 nebo 3 uživatelé (v tom si nejsem uplně jistý) nezávisla na sobě, aby se ukázala ostatním a změnilo jim to trasu. Je to kvůli tomu, aby někdo jen tak neškodil. Délka trvání záleží na tom co vybereš v nabídce a pak podle poděkování od uživatelů. Tak jako u nehod či nebezpečí na silnici každé poděkování prodlouží událost o 30 minut.
Medved8300
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Gumajz 13. 12. 2014 00:19

Pro Audise :
Smysl života bych také chtěl znát.
A na webu antiradary nejsem.
Ale někteří z antiradary.net chodívali na poi.cz....
A mne se na nic neptejte, já nic nevím.....
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod GinBook 13. 12. 2014 09:23

Nevím jestli do toho vidím více než někdo tady na foru, ale určitě můžu nějaké info přidat a některé věci upřesnit. Podepisoval jsem smlouvu přímo v Ostravě na JSDI pro využití dat pro navigaci Waze. Abych ještě dodal informaci, jsem jeden z koordinátorů Waze pro ČR a před 4 měsíci jsem rozjížděl s kolegy zadávání uzavírek do Waze.

Ohledně (ŘSD) JSDI:
Je to státní podnik to víme, a tento podnik stoupá i padá na politické vůli našich zákonodárců. Pokud se na pozici ministra dopravy a různých ředitelů za poslední 4 roky vystřídalo hromadu lidí, nějaké JSDI jde stranou a díky tomu to funguje jak vidíme.
Uvědomte si, že data které JSDI poskytuje, jsou data, které dostanou od třetí strany, JSDI nemá jak zjistit informaci o uzavírkách. Vezmeme si jenom ty uzavírky, stát, obecní úřady, správci komunikací mají povinnost ohlásit každou chystanou událost nebo změnu události na JSDI. Bohužel se tak neděje ve všech případech. Taky to ovlivňuje na daném třeba obecním úřadě lidský faktor. Paní co zrovna v "horní-dolní" běžně dodává informace o uzavírce zrovna 14 dní marodí a informace o události prostě v ten moment nikdo nenahlásí. To je ten lepší případ, jindy ani daný úřad neví, že mu takovou povinnost ukládá vyhláška.
Také se často stává, že ten úředník nahlásí nějakou událost, ale nepřesně a JSDI už potom v rámci možností cucá z prstu a něco tam zadá. Plus minus nějaký segment (část cesty).
Další problém je, že se JSDI často nedozví o změně prodloužení či dřívější ukončení uzavírky.

Na rovinu říkám, zaplať pán Bůh za to co máme. Jsme jedni z mála zemí, kdo má takové informace vcelku na jednom místě. A JSDI za to nějak moc nemůže, no mohlo by to být lepší.

a RDS-TMC?:
Dostal jsem malou přednášku o tom jak to ve skutečnosti funguje. Není to veselé téma. Začíná to od zpracování dat až po výstup pro řidiče. Je to jeden velký maglajs, kde už zasahuje i komerční sféra a spousty věcí je tam špatně. Na výstupu dat to vidíme-vidíte všichni kdo podle toho jezdí. Je to dobrá informace pro řidiče, že je na trase problém, ale v ČR nepoužitelné pro navigaci.

Bohužel,občas někoho napadne využít tyto data do navigací... a je tu katastrofa. Pokud mi totiž RDS-TMC řekne, že je uzavírka mezi touto a touto křižovatkou v rozmezí 5km, je to potom docela zásadní problém spočítat ideální trasu nebo objížďku pro navigaci.

Co potom z toho všeho vzniká? No to, že ostatní společnosti tyto data přebírají v takovém stavu v jakém jsou a dělají si z toho vlastní výstupy.
Tím jsem chtěl jen říci, že žádná navigace nemůže mít přesná data za takových podmínek.

Tonny tu někde píše, že není zadaná měsíc uzavírka ve Waze... stačí ti taková odpověď viz. text nahoře?
Mimochodem co jsi ty pro to udělal, aby se taková uzavírka objevila na JSDI nebo ve Waze. (nechci odpověď)

Nechci porovnávat navigace, to ani nejde.
Ale ty takzvaně offline a vyzkoušel jsem většinu, ohledně uzavírek, nemůžou moc fungovat. Aktualizace map je jednou za 3 měsíce a případný příplatek za online data je problém z přebíraných informací většinou s RDS-TMC. Pokud se uživatel smířil s tím, že tyto data nemá nebo jsou to špatné informace, jsou to dobré navigace. Jednu mám taky nainstalovanou.

Online navigace moc neznám mimo Waze, ale třeba Google maps přebírá data ohledně uzavírek od Waze a to jen takové, která jsou na hlavních komunikacích (tuším od II. tříd nahoru). To že Google přes tyto uzavírky naviguje je ostuda a výsměch uživatelům do ksichtu. Je dost lidí kdo podle toho jezdí, tak asi je to OK.

V kostce jak to děláme ve Waze - Dostaneme data z JSDI ve formátu, který se musí převést do něčeho čitelného, tyto informace musíme ručně zpracovat pro zadání do tabulky, vše přečíst a nastudovat (najít lepší- detailnější informace), označit všechny dotčené segmety a ručně zadat do tabulky, která se do 24 hodin zpracuje i s případnými změnami. Každá uzavírka nám trvá 5-15 minut zpracovat. Za 4 měsíce jich máme zadaných cca 2000ks. děláme to ve 3 lidech. Tak si spočítejte čas, kolik hodin sedíme u PC pro ostatní uživatele.
Že ve Waze nejsou zadané některé uzavírky víme, aktualizace probíhají co cca 24 hodin (tady se chystá změna k lepšímu), nejde zadávat něco co je jeden den uzavřeno a JSDI to vydá v ten den uzavírky. Taky u PC nesedíme pořád, máme svoje zaměstnání, rodinu. Troufám si říci, z "dostupných informací" máme zadaných 95procent věcí dobře.

Jak to dělají ostatní online navigace nevím, ale nebude to žádné terno. A to jsou vetšinou společnosti, kde jsou lidi zaměstnanci a mají za to peníze.

Snad jsem osvětlil některé problémy. Byť jsem nenapsal všechno.
Není to všechno černobílé, naopak, je to ještě složitější a barevnější.
Přesto říkám, děkujme JSDI, že tady je.
Kdo podle čeho jezdí, je už na úvaze, výběru a možnostech každého uživatele.
GinBook
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod GinBook 13. 12. 2014 11:08

Medved8300 píše:V případě uzavírek, co se zadávají přímo z aplikace je to tak, že jí musí zadat alespoň 2 nebo 3 uživatelé (v tom si nejsem uplně jistý) nezávisla na sobě, aby se ukázala ostatním a změnilo jim to trasu. Je to kvůli tomu, aby někdo jen tak neškodil. Délka trvání záleží na tom co vybereš v nabídce a pak podle poděkování od uživatelů. Tak jako u nehod či nebezpečí na silnici každé poděkování prodlouží událost o 30 minut.


Nemáš tak uplně pravdu.
Pokud zadáš z klienta uzavírku, ukáže se skoro hned a pro všechny. Jen je lepší vždy zadat dlouhodobou uzavírku a ano lajky pomáhají potvrdit stav.
Uzavírka zadaná od uživatele končí, když jiný wazer a i když je to řidič používající Waze, veze asfalt na rozestavěnou silnici. Snažíme se takové uzavírky ud uživatelů zpracovat a pokud je to udělané přes systém, uzavírka je nastavená natvrdo bez dalších vlivů. Buď ji ukončíme my, nebo skončí sama dle nastaveného data ukončení.

Ohledně ostatních událostí nebezpečí atd..., je doba trvání 30 minut od zadání a lajk události znamená prodloužení o 15 minut.
GinBook
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tonny. 13. 12. 2014 21:44

Cituji:
"Tonny tu někde píše, že není zadaná měsíc uzavírka ve Waze..."

Hodně důkladně jsem si přečetl své příspěvky zde, na poi.cz i na foru Waze za poslední cca měsíc a tak nějak jsem nijak nenašel mou zmínku o měsíc nezadané uzavírce ve Waze.
Že bych špatně hledal nebo jsem to vůbec nenapsal???
Co jsem udělal proto.... atd?
V souvislosti s RDS TMC a mou historií v tomto vlákně, stejně jako ve vlákně o LIVE TOMTOM na poi.cz za posledních 8 let mi tento dotaz přijde jako úsměvný.
Nic ve zlém, nemám ambice nic dokazovat :-) :-)) .

Z toho, co výše GinBook napsal mi vyplývají dvě věci:
1/ s popisem toho, jaká data má JSDI k dispozici, kdy a jakým způsobem jsou tato data dodávána do JSDI plně souhlasím - nakonec o tomto jsme se bavili už kdysi dávno s ing. Zvárou, tehdy Koordinátorem v tomto Úřadu. Psal jsem o tom zde i na poi.cz opakovaně - už tehdy jsem s panem Zvárou vedl korespondenci.

2/ pokud se data /mám na mysli dynamická data, kde je předpoklad rychlých změn - dočasné uzavírky z důvodu nehody/ z JSDI přelévají do Waze ručně přepisem do nějakých tabulek, pak budou vždy méně aktuální, než data přímo v RDS TMC nebo služba LIVE TOMTOM.
U Waze je toto zpravidla pokryto online přímo řidiči v místě události, takže to svým způsobem nemusí být negativum.
Do RDS TMC a LIVE TomTom se data z JSDI přelévají také, ale automaticky /RDS TMC je přímo výstup JSDI a TOMTOM má zřejmě s nimi smlouvu, alespoň v tom smyslu mám informace z III/2013 z HELP TomTom/, kdy jsme získal informaci, že přebírají data z oficiálních kanálů úřadů ČR.

Toto neplatí /u RDS TMC/ tehdy, když je nějakým způsobem překročena kapacita kanálu RDS TMC nebo zmíněné služby LIVE, případně když je velký nesoulad /?/ mezi verzemi Lokalizačních tabulek JSDI a verzí v té které navigaci a navi tedy neumí správně zobrazit délku uzavřeného úseku.

U dlouhodobých uzavírek RDS TMC indikuje relativně správně, a zobrazení v navi až na vyjímky kopíruje zobrazení na mapě http://www.dopravniinfo.cz

Přeji všem pěkný večer a klídek a pohodu.
WAZE,
TOMTOM GO mobile na HUAWEI G510.
TOMTOM GO LIVE 825, mapa podzim 2014
/nelze aktualizovat, porucha/,navcore oficiální k XI/2014,
WC papír trojvrstvý nadvakrát přeložený :-)
Tonny.
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Gumajz 13. 12. 2014 22:55

Tonny se už velmi dlouho snaží, aby dopravní info fungovaly tak, jak mají. Obdivuji jeho vytrvalost, a jeho buldočí umanutost...A ptát se ho, jestli pro to něco udělal, je pěkná blbost...
Gumajz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod GinBook 14. 12. 2014 00:14

Kluci, já se nechci hádat ani nikoho obviňovat, ale tu větu jsem tu četl.
A proto jsem i reagoval jak jsem reagoval. Jestli někdo změnil příspěvek nevím...já to ted už nenašel. Tečka. Případná moje omluva.

Jestli má Tonny nějakou zásluhu na uzavírkách jako systému a probíralo se to tady někde a se to tu již řešilo, tak já to nečetl, mám toho dost okolo Waze.
V každém případě je skvělé pokud do toho někdo kope a snaží se to zlepšit.
Všichni máme tak nebo jinak stejný cíl a to je ušetření uživatelů od nebezpečných situací, ušetření času a nákladů na cestách. Takže jen tak dál.

Je někde nějaká diskuze okolo JSDi? Určitě bych si to aspoň přečetl.

To že se to zadává ručně do Waze je proto, to dělat co nejpřesněji. Automatický systém jsme už ve Waze měli a vyhodnocení celé funkce bylo to celé zrušit a dělat to pořádně.

Ty problémy s čím se potýkáme všichni tu zazněli. JSDI má své mouchy, RDS-TMC má taky své mouchy.
A myslím, že i pokaždé jiný systém dané navigace tomu nepřidá.

Krásný večer
GinBook
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rolfovo 15. 12. 2014 23:57

GinBook píše:JSDI nemá jak zjistit informaci o uzavírkách (...) úředník nahlásí nějakou událost, ale nepřesně a JSDI už potom v rámci možností cucá z prstu a něco tam zadá. Plus minus nějaký segment (část cesty). Další problém je, že se JSDI často nedozví o změně prodloužení či dřívější ukončení uzavírky


V jednom z minulých příspěvků jsem v podstatě napsal řešení - nikdo na to nereagoval, ale mě to přijde jako dobrý nápad a protože já těch dobrých nápadů zas tolik nemám, dovolím si zopakovat :-)
Stejně jako JSDI dodává data WAZE, mohlo by to klidně být i obráceně. Sice nejsem programátor, ale nemyslím si, že by byl velký problém dodělat funkcionalitu, která by adminy Waze upozornila (třeba další vrstvou na mapě), že na určitém úseku silnice ustal provoz.
Pokud by tahle situace trvala řádově hodiny, mohlo by jít o dopravní nehodu, jinak téměř jistě o uzavírku. Zároveň by podle zvýšené hustoty provozu v okolí jasně vyplynula i objízdná trasa (třeba místní úpravou změněná - obrácená jednosměrka apod.)
Přesně tenhle kus bez provozu byste vy jako Waze mohli dodat JSDI a ti už by nemuseli tápat.
Samozřejmě by to (zatím) fungovalo spolehlivě pouze na silnicích vyšších tříd, ale o ty jde hlavně.

GinBook píše:případný příplatek za online data je problém z přebíraných informací většinou s RDS-TMC. Pokud se uživatel smířil s tím, že tyto data nemá nebo jsou to špatné informace, jsou to dobré navigace


Otázkou je, jestli může být z podstaty věci dobrá navigace ta, která ty dopravní informace nemá. Za spolehlivá data bych si byl ochotný zaplatit i vyšší částku, ale za to, co je v nabídce dneska, to opravdu ne... Když mě totiž uprostřed noci nejmenovaná navigace tvrdošíjně posílala do uzavírky a když jsem jel jinudy aby přepočítala trasu, tak mě k uzavírce přivedla oklikou z druhé strany, byl jsem v pokušení mobil i s navigací prohodit zavřeným oknem :-/

GinBook píše:To že Google přes tyto uzavírky naviguje je ostuda a výsměch uživatelům do ksichtu


Jojo, tuhle "funkcionalitu" Googlu jsem taky nepochopil, jinak ty Googlovské aplikace fungují tak nějak logicky, netuším co autoři sledovali tímhle.
rolfovo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod GinBook 18. 12. 2014 20:29

Rolfovo:
mas sice dobry napad a libi se mi, ale je to trochu slozitejsi nez jak to vypada. ;-)
GinBook
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků