Právě pracuji na recenzi Mio Moov 360. V předchozích čtrnácti dnech jsem s ním jezdil, v hlavě mám všechny poznatky, teď je jen zapisuji na papír.
Pojďme zkusit udělat experiment. Můžete si přečíst první část recenze. Předpokládám, že zítra přidám další část, pozítří závěr. Potom všechno zpracuji, opravím, doplním, proškrtám, a výsledek v oficiální podobě vydám do konce týdne na Navigovat.cz.
Tohle je skutečně pouze pracovní verze. Text jsem po sobě zatím nečetl, takže nevylučuji překlepy nebo sem tam i pravopisnou chybu. Můžete se ale ptát, co vás k popisovanému tématu zajímá, a buď rovnou odpovím nebo odpověď později přidám do finálního textu. Ten navíc projde korekturou, zřejmě i určitým proškrtáním.
Prosím ale o dodržování pravidla, že dotazy se zatím týkají jen popisovaných problémů. V této první části to je úvodní zasazení do souvislostí, hardware, příslušenství a mapy.
Podobný experiment jsem kdysi udělal na MobilManii s testem velmi očekávaného telefonu (nějaký Sony Ericsson). Byl celkem úspěšný, tak to zkusme zopakovat.
Mio Moov 360: Jak se žije bez iGo (test)
Stručné zopakování: V lednu výrobce Mio Techonology naznačil, že opustí navigační aplikaci iGo My Way, která s ním doposud byla úzce spojena. Napřed to mělo být jen v Americe, potom se ukázalo, že i ve zbytku světa. V březnu jste si na Navigovat.cz mohli přečíst první dojmy. A dnes už je Mio Moov, jak se nová řada nazývá, v prodeji.
Velký díl z úspěchu Mia se přisuzoval iGo. Je to totiž výborná navigační aplikace, a zdálo se, že zbytek snad ani není důležitý. O opaku se přesvědčily některé jiné značky, které sice použily stejné iGo – ale úspěch nikde. Troufám si naopak tvrdit, že Miu přechod od iGo k jiné navigační aplikaci nijak neublíží. Ba co víc, Mio Moov je v mnoha ohledech lepší navigace.
Mia Moov
Přístroje v současné řadě Moov nepatří mezi vrcholy techniky, nejvybavenější navigace. Mio zjevně nechtělo ohromit odborníky a fajnšmekry, raději se zaměřilo na největší cílovou skupinu, na běžné uživatele. Čekají nás ale ještě další novinky, u kterých by Mio mělo předvést víc – například navigace s vestavěnou kartou SIM a mobilním připojením k internetu.
V Česku se dnes prodávají tři modely z řady Moov. Nejlevnější Mio Moov 200 je základní model s malým 3,5palcovým displejem. Mio Moov 300 displej zvětšilo na 4,2 palce, přidává podporu Bluetooth pro data. Testovaný model Moov 360 standardně obsahuje mapy celé Evropy a Bluetooth lze použít i pro hlasové hovory.
Jaké jsou průměrné ceny (zdroj Heureka.cz):
• Mio Moov 200: 4 600 Kč
• Mio Moov 330: 6 000 Kč
• Mio Moov 360: 6 500 Kč
Zbývá ještě povinná charakteristika do úvodu: Mio Moov je přenosná navigace určená pro použití v automobilu. Přestože se k němu dají dokoupit i turistické mapy, před outdoorovým použití takových přístrojů spíše varuji. Je to velice dobrá navigace, přechod na novou aplikaci se vydařil.
Hardware
Mio Moov 360 je průměrně velké, velmi lehké, docela hranaté, tmavé... Design nijak zvlášť neohromí, ale zároveň asi nemusí. Tohle je přístroj pro navigaci, ne na parádu. Povrch Mia je vyroben z plastu, rámeček na přední straně napodobuje broušený kov. Zpocené ruce nechávají na zadním plastu trochu skvrny, ale to už jen hledám, co bych ke konstrukci a designu napsal.
Zajímavé je, že z těla přístroje se nikde nedozvíte, o jaký model konkrétně jde. Nikde to není napsáno. Dejte si také pozor na funkční výbavu modelů prodejných v České republice a parametry stejných přístrojů z jiných zemí. Může se lišit. V Česku ale máme údajně výhodu v tom, že pokročilé funkce k nám Mio nasazuje jako jedněm z prvních. Kromě toho je zajištěna aktualizace přístroje prostřednictvím dodávaného programu pro osobní počítač.
Trojpolohový vypínač na horní straně Mio okamžitě probudí tam, kde jste ho uspali. Takhle přesně má vypadat navigace postavená na platformě Windows CE. Je to velmi příjemné, když člověk nemusí desítky sekund čekat, až se přístroj zapne.
Poloha úplně vpravo je určena k resetu přístroje. V takovém případě začne Mio startovat od nuly, ale ani to netrvá příliš dlouho – za patnáct sekund je hotovo. Slyšel jsem stížnosti na to, že polohy vypínače nejsou přesně vymezené a že člověk někdy s vypínáním nechtě provede reset. Osobně se mi to ale nestalo.
Mapy jsou uloženy ve vnitřní paměti, pro další nebo pro obrázky je připraven slot formátu SD. Na spodní straně čeká konektor miniUSB na zapojení nabíječky nebo kabelu k počítači. Na čelní straně je ještě drobná provozní kontrolka a otvor s mikrofonem. Jeden reproduktor na zadní straně při nejvyšších hlasitostech tradičně „nestíhá“. Chybí jakýkoli zvukový výstup do externího zařízení. Podobně nelze připojit ani externí GPS anténu, na všechno musí stačit vestavěný čip Sirf Star III. Akumulátor není vyměnitelný.
Uvědomil jsem si, že jsem se při testu vůbec nezaměřil na technologii InstantFix II. S ní by se GPS přijímač měl pokaždé chytit během několika sekund po zapnutí. Když teď ale zpětně v hlavě procházím různé situace, musím dát za pravdu, že na naladění GPS jsem nikdy nemusel dlouho čekat. To nemůže být náhoda, InstantFix zřejmě funguje.
Displej dobře svítí, je dostatečně citlivý na dotyky prstů, kryje ho vrstva bránící přímým odrazům okolí. Nic víc k němu nemá smysl psát.
Příslušenství
Miu se podařilo šalamounsky vyřešit držák. Na pohled je pasivní, nejsou v něm žádné konektory pro připojení nabíječky. Její celá zástrčka se ale dá ke konektoru přichytit, takže výsledkem je... aktivní držák. Mio stačí nasadit na trn, ten se zasune do otvoru na zadní straně a přístroj fixuje. Rovnou se propojí miniUSB konektor s trčící zástrčkou nabíječky.
Na pohled to vypadá hodně chatrně, ruku do ohně by za takový držák asi nikdo nedal. Jenže on funguje! Přístroj se dá nasadit i vyjmout jednou rukou, v držáku se ani nehne. Prostřednictvím aretovatelného kulového kloubu se dá snadno měnit poloha. Držák se Miu opravdu povedl. Přístroj je navíc v cenové kategorii, kde bych aktivní držák ještě neočekával jako důležitou podmínku. Abych si ale trochu postěžoval, zmíním velmi dlouhou zástrčku do konektoru autozapalovače.
V krabici s Miem Moov najdete už jen USB kabel pro propojení s počítačem a CD s programem MioMore Desktop. Je to velice užitečná aplikace, které v závěru článku věnuji podrobnou kapitolu. K přístroji se standardně nedodává přijímač dopravních informací RDS-TMC. Měl by se dát dokoupit samostatný držák, který tuto funkci nabídne, v českých internetových obchodech jsem na něj ale nenarazil.
Mapy
Aplikace iGo My Way byla v našich končinách proslulá kvalitními mapami východní Evropy. Tak dobré Slovensko, Maďarsko nebo balkánské země dříve žádná navigace nenabízela. Starší Mia měla problémy jen se Slovinskem, které se z mně neznámých důvodů do některých modelů nedostalo.
Nové Mio Moov v západní Evropě včetně České republiky sází na mapy Tele Atlasu. Nenastala tedy žádná změna. Mapy jsou z října 2007, nejedná se tedy o úplně nejaktuálnější vydání. Přestože Mio na svém webu tvrdí, že mapy mají nejvyšší možné pokrytí a přesnost, není to pravda. Mapa Atlas Czech 7 pro Garminy je podrobnější.
Mio však slibuje aktualizace v prvním roce zdarma, nejbližší upgrade by se měl objevit ve třetím čtvrtletí letošního roku.
Pro země, které Tele Atlas tak kvalitně nepokrývá, má Mio mapy od jiných dodavatelů. Na Slovensku je to tradiční Xahax (vydání 2007.12), v Polsku Emapa, balkánské země mají své dodavatele. V Moov jsou také slušné mapy Slovinska. Tele Atlas ale najdeme v Maďarsku (to byla vždy bašta iGo), na Ukrajině a v pobaltských zemích; leckde však čekejte jen hlavní průjezdní komunikace.
Pokračování příště