V odpověď na otázku o původu údajů k dopravním informacím odborník sděluje.
Zdrojová data k dopravním událostem pochází z několika zdrojů:
• NDIC: Národní dopravní informační centrum: zapisuje řadu událostí ručně podle toho, jak na ŘSD provádí např. uzavírky, práce na silnici, podle informací od správních úřadů a podle hlášení po telefonu od řidičů
• Zelená vlna ČRo: zde hlásí nehody proškolení řidiči. Pokud se nepletu, i tato data přichází do NDIC
• "data z plovoucích vozidel": Aplikace, které sledují polohy vozidel v rámci fleet management řešení poskytují anonymizovaná data někomu, kdo na jejich základě dokáže vypočítat rychlosti vozidel na různých částech silniční sítě. Tato data se pak prodávají. Příkladem může být CE-Traffic, viz ce-traffic.com (pokrývá ČR, SR a Polsko)
• data od uživatelů aplikací (např. Google, TomTom atp). Sledování polohy uživatelů získávají provozovatelé těchto aplikací také jistou dopravní informaci (její použitelnost závisí na počtu uživatelů v dané oblasti, při malém počtu jsou data nepoužitelná).
Technologie šíření:
• RDS-TMC
Umí přenést jen ty události, které jsou v lokačních tabulkách, proto se zde nedají přenést události z menších uliček. Tím je definován "technologický filtr" toho, co lze přenést.
Kanál má také poměrně malou kapacitu (asi 300 zpráv), pro klíčové zprávy to stačí, pro poskytování informací o dojezdových dobách to nestačí.
• TurboTMC: rozšíření RDS-TMC Alert Plus, které má výrazně vyšší kapacitu. Technologie Alert Plus se nechytila, přišla příliš brzy, TurboTMC je náš projekt, který to oživuje, není v reálném provozu.
• web pro koncové uživatele
• datové distribuční rozhraní
- formát DDR: Český formát XML dokumentů.
- formát DATEX II: Evropský standard určený pro datová centra, postupně se prosazuje i v ČR.
- formát TPEG xml: Evropský standard určený pro přenos na koncová zařízení, zatím se experimentuje hlavně v Německu, jinak se to léta moc nerozšiřuje.
• TPEG v digitálním rádiu DAB: binární forma TPEG xml, proběhly u nás experimenty, užíváno omezeně v Německu, jinak se moc neužívá.
• Connected devices, tedy např. chytré telefony s konektivitou a přijmem informací přes mobilní konektivitu. Typicky Garmin, Google, TomTom atp. Tudy teče asi nejvíce informací.
Poskytovatelé konkrétních služeb:
• data z plovoucích vozidel:
- ce-traffic.com, účastník projektu RODOS
• RDS-TMC:
- ČRo Vltava: data z NDIC celostátní pokrytí
- Regina Praha: data z TSK Praha, pokrytí Prahy
• web pro koncové uživatele:
- dopravniinfo.cz: data z NDIC
- dají se najít i další
• DDR a DATEX II:
- NDIC: dnes DDR.xml, implementují se DATEX II formáty (předpoklad dostupnosti asi letos)
- TSK Praha: DDR.xml i DATEX II
• Connected devices:
- Garmin
- TomTom
- Google
- ...
Pokud Vás konkrétně zajímají nějaká snadno dostupná data, doporučuji NDIC a jejich DDR, můžete se stát odběratelem snadno a rychle. Stáhnete si smlouvu, podepíšete, pošlete a za týden či dva ji dostanete zpět a můžete si zřídit odběr. Vyžaduje to ale zprovoznění webové aplikace na Vaší straně.
Pokud chcete vidět, co se v RDS-TMC vysílá na Regině a Vltava, otevřte si
http://turbomaps.tamtamresearch.com/#/probes. Použijte Chrome, poslední aktualizace Firefoxu s tím přestala nyní fungovat.
Doplnění odpovědi na základní otázku.
Jak se liší data šířená RDS-TMC v ČR od těch v v Garminu, TomTomu, Google apod:
RDS-TMC obsah je limitován technologicky, proto v něm chybí zprávy z některých méně významných komunikací a z kapacitních důvodů se v něm nešíří informace jako jsou dojezdné doby, resp. intenzity provozu apod.
Druhým limitem (platí pro každou aplikaci) je dostupnost vstupních dat. Aplikace od Garminu, TomTomu, google apod mívají často doplňkové informace právě o tom, jaký je kde aktuálně provoz, v této oblasti probíhá jistý konkurenční souboj, míra pokrytí těmito informacemi se u aplikací někdy výrazně liší. Situace se typicky liší stát od státu, vůbec neplatí (někdy tiše předpokládané) že největší hráč má všechny informace.
Závěr:
Z uvedeného výkladu odborníka je zřejmé, že základem jsou dopravní informace "národního centra" vylepšené o dopravní informace ze zdrojů GSM. To znamená, že není-li na konkrétní trase po které jedu dostatek zdrojů vázaných na poskytovatele pro TomTom (zřejmě Vodafon), nemůže být dopravní informace dodaná přes integrovanou kartu SIM nebo SmartPhone lepší než je ta z "národního centra".