Alternativní napájení

Navigační aplikace, samostatné přístroje pro navigaci, mobilní i jiné mapy

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz

Odeslat příspěvekod boru 7. 12. 2012 23:16

Všem ahoj,
mám Garmin Nuvi 1490. Zatím jen v autě, ale chci jej vozit i na motorce. Kryté místo, držák, vše OK. Řeším přívod napájecího napětí.Dvoulinku přes pojistku vedu od baterky ke konektoru pod řídítky, ke kterému připojím kablík s mini USB koncem. Nojo, ale je to možné? Může do přístroje jít 12V ? V USB je 5V. Neodpravím takhle navigaci ? Studoval jsem technické parametry přístroje ve spoustě zdrojů a nikde jsem se to nedočetl.
Víte to někdo ?
boru
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod all in one 8. 12. 2012 06:21

Napětí v auto/moto síti není pouze 12V, při běhu motoru - tedy v režimu dobíjení - tam bude minimálně 14,4V :!: - to by navigaci jistě neprospělo! Nevím na 100%, ale lze předpokládat, že uvnitř navigace nebudou obvody upravující napájení z 12V na 5V - ty jsou v tom napájecím kabelu do auta, který vám prodali s navigací. Osobně bych to řešil tak, že bych si pobliž navigace instaloval klasickou autozásuvku (zapalovač) a do ní strkal originální napájecí kabel. Pak nemůže být problém.
all in one
Junior

Odeslat příspěvekod boru 8. 12. 2012 19:34

Klasickou zásuvku a orig zapalovačový kabel - tak to si fakt na čopru nedovedu představit. To bohužel nepůjde. Ale taky to nevíte jistě. Potřeboval bych link na servisní manuál nebo něco, kde se to dočtu.
boru
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod boru 8. 12. 2012 21:49

Jasně, to je první věc, která mě napadla, ale rozebírat origo kabel by asi nebyl dobrý nápad, když je na trhu řada DC-DC konvertorů již hotových a levnějších než ten kabel. Další možnost je to zbastlit. Ale hlavně, já to nechci pod řídítka, tam bude jen drobný konektorek, vodotěsně chráněný. Adaptér by byl případně pod sedlem. Je to ale díl navíc, není tam místo, jsou tam vibrace, vedro od motoru atd. Kdyby to šlo bez toho.
A proto se tady ptám: má navigace povoleno vyšší vstupní napětí než 5 V?

-- 8. 12. 2012 21:52 --

Šmarjá, teď se ztratil příspěvek, na který odpovídám. Jak je to možné?
boru
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod chip.cz 8. 12. 2012 22:07

Bohužel jinak to nepůjde. Buď se tam někde umístí autozásuvka, nebo se musí rozebrat na origo kabelu zástrčka ve které je na tištěném spoji udělaný stabilizátor napětí z 12V na 5V/1A. Výstupní kabel s mini usb se ponechá a na vstup se připájí ta dvojlinka, o které píšeš. Pozor však na správnou polaritu zapojení. Další problém bude něčím to zakrytovat a někde umístit.
boru píše:Šmarjá, teď se ztratil příspěvek, na který odpovídám. Jak je to možné?
To jsem způsobil já tím, že to vymazal a odpověděl trochu jinak.
boru píše:...Další možnost je to zbastlit. Ale hlavně, já to nechci pod řídítka, tam bude jen drobný konektorek, vodotěsně chráněný. Adaptér by byl případně pod sedlem. Je to ale díl navíc, není tam místo, jsou tam vibrace, vedro od motoru atd. Kdyby to šlo bez toho.
Nepůjde to bez stabilizátoru, pokud má motorka napětí 12V. Jestli má ale 6V řešení by bylo dát do série několik 3A diod (1N5401). Tj. asi tři diody na ubrání 1V. Chtělo by to ale změřit s nastartovaným motorem. Jestli má 7.5V, bylo by potřeba 5diod(možná jen 3, nebo 4 a zase to změřit). Diody spájet co nejrychleji těsně vedle sebe, pozor nepřehřívat. Nasunout smršťovací bužírku i přez vodiče a smrštit horkým vzduchem (zapalovačem).
Zapojení diod.jpg
Zapojení diod.jpg (10.76 ) Zobrazeno 3704 krát
Naposledy upravil chip.cz dne 9. 12. 2012 13:18, celkově upraveno 2
Garmin nuvi 200, Xiaomi redmi 2
chip.cz
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod boru 9. 12. 2012 00:48

Motorka má (jak píši na začátku) napětí 12V (v provozu cca 13,5V).
boru
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod chip.cz 9. 12. 2012 01:28

A proto se tady ptám: má navigace povoleno vyšší vstupní napětí než 5 V?
Na tohle ti asi nikdo zodpovědně neodpoví. Baterie GPS má 3.7V ale napájení je 5V. S každou desetinou voltu navíc narůstá proud součástkami přístroje. Ty se mohou přehřát a zničit. Též se zvedá nabíjecí proud baterie, který má za následek zvýšený vývin plynu a následně tlaku v baterii, což může vést k výbuchu baterie. Je to jenom na tobě, jestli to riskneš a pustíš tam třeba 5.5V.
Motorka má (jak píši na začátku) napětí 12V (v provozu cca 13,5V).

To tedy znamená koupit nějaký hotový stabilizátor 5V/1A, nebo bastlit podle tohoto schématu.
Zapojení stabilizátoru.jpg
Zapojení stabilizátoru.jpg (28.7 ) Zobrazeno 3571 krát
Naposledy upravil chip.cz dne 9. 12. 2012 22:17, celkově upraveno 1
Garmin nuvi 200, Xiaomi redmi 2
chip.cz
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod boru 9. 12. 2012 18:33

Jasně, asi to nebudu riskovat. K dotazu mě vedla myšlenka, že AUTOnavigace, určená do automobilů s 12V sítí, by mohla mít stabilizátor na napájecí části, což bych považoval za normální.
boru
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod chip.cz 9. 12. 2012 21:29

Pokud by GPS měla stabilizátor z 12V na 5V, tak při připojení USB kabelem k PC neprojde těch 5V co je v PC na USB konektoru tím 12V stabilizátorem. Výrobce by musel umístit v GPS ještě napájecí konektor, tak jak to mám na mobilu. Napájecí činč a datový konektor mini USB. Těžko říct, jestli by to bylo lepší.
Garmin nuvi 200, Xiaomi redmi 2
chip.cz
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod all in one 9. 12. 2012 21:38

boru píše:Klasickou zásuvku a orig zapalovačový kabel - tak to si fakt na čopru nedovedu představit. To bohužel nepůjde. Ale taky to nevíte jistě. Potřeboval bych link na servisní manuál nebo něco, kde se to dočtu.

Na stránkách výrobce:
http://podpora.garmin.cz/index.php/contact
nebo dovozce:
http://podpora.garmin.cz/index.php/contact - viz poradenství
by vám jistě rádi poskytli kvalifikovanou informaci.

all in one píše:... Nevím na 100%, ale lze předpokládat, že uvnitř navigace nebudou obvody upravující napájení z 12V na 5V - ty jsou v tom napájecím kabelu do auta, který vám prodali s navigací....

Podíval jsem se u Garminů na nabídku napájecích kabelů a již slovo "adapter" v popisu jasně hovoří o tom, že je obsaženo nějaké zařízení upravující 12V na 5. Takže odvolávám to "nevím na 100%" a tvrdím, že tam zcela jistě nejsou .....
all in one
Junior

Odeslat příspěvekod boru 9. 12. 2012 22:27

Chip: logická námitka, pro výrobce by to ale nebyla komplikace. Použil by jeden z volných kontaktů na usb konektoru. Pro mne je těžko pochopitelné, že se v přístroji pro auta, kde je prakticky ve 100% 12V (ev 24V u nádkladních) používají adaptéry. Ale je tak, pravda, možné prodávat za pětikilo kabely s nepatrnou výrobní cenou.

all in one: už vím,jak to udělám, když vidím schémátko od chipa, že mě to nenapadlo rovnou. Myslel jsem, že použiji, pokud budu bastlit, spínaný stabilizátor. Tam by to vyšlo dost velké a musel bych pro to hledat místo atd. Já ale zůstanu tam,kde jsem zatím skončil, tj. konektorek s 12V pod řídítky. A do toho 30ti centimetrového kousku k navigaci vložím konvertor se 7805. Jak jsem si to nakreslil, nebude to víc než 1,2 cm na šířku a bude to jen malá boule na kablíku. A když už budu v tom, udělám ještě jeden kablík s USB zásuvkou na nabíjení mobilu, což pravděpodobně využiji častěji než navidaci.
Díky za příspěvky.
boru
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Tonny. 10. 12. 2012 08:18

Ahoj,
jen upozorňuji, že ta "malá boule na kablíku" bude s velkou pravděpodobností fungovat pouze pár desítek vteřin a pak se aktivují ochrany integrovaného stabilizátoru, tedy se zařízení defacto vypne.

Proč??

Protože - a teď počítej:
Napětí v palubní síti při běhu alternátoru může být až nad 14,4 V.
Výstupní napětí ze stabilizátoru je 5 V.
Proud, který si navigace bere je cca 1 A.
Takže Ohmův zákon: 14,4 - 5 = 9,4 x 1 = 9,4 W!!!!

A 9,4 Watu je docela slušný "vařič", prostě v praxi bude třeba přišroubovat integrák na alespoň malý kousek plechu a nechat kolem toho proudit luft. NĚCO JINÉHO BY BYL SPÍNANÝ ZDROJ, kde je tepla podstatně méně.

To je zřejmě i důvod, proč výrobci navi nedávají stabilizátor přímo do navi - za oknem na palubní desce může být v létě při slunci až kolem 70 st - a uchladit za těchto podmínek 10 W je dost problém. Navi by trpěla teplem a to docela dost.
Tonny.
WAZE,
TOMTOM GO mobile na HUAWEI G510.
TOMTOM GO LIVE 825, mapa podzim 2014
/nelze aktualizovat, porucha/,navcore oficiální k XI/2014,
WC papír trojvrstvý nadvakrát přeložený :-)
Tonny.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod boru 10. 12. 2012 09:21

Tonny. píše:v praxi bude třeba přišroubovat integrák na alespoň malý kousek plechu


ale no tak. Že bude třeba obvod chladit je snad jasné. Chladič bude o 2 mm širší než obvod a délku vyzkouším. Luftu bude až až.
boru
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod chip.cz 10. 12. 2012 14:05

Tonny. píše:...Takže Ohmův zákon: 14,4 - 5 = 9,4 x 1 = 9,4 W!!!!
A 9,4 Watu je docela slušný "vařič", prostě v praxi bude třeba přišroubovat integrák na alespoň malý kousek plechu...
Ano, tohle je teorie a s tím také výrobce počítá, protože zákazník si může napájecí kabel zapoji až na 30V. No a to už jsme úplně jinde: 30 - 5 = 25 x 1 = 25W, tohle už je vařič. Dnes jsem rozebral origo Garmin napáječ k GPS a zjistil, že výrobce použil spínaný stabilizátor a asi věděl proč.
V roce 2009 se na jiném fóru probíralo, kolik proudu odebírá baterie. Podle provedeného měření to není s proudem zas tak dramatické. Průměr proudu v žádmém případě nepřesáhl 500mA.
To tedy máme 9,4W : 2 = 4,7W. Je to tedy na boru jak se rozhodne. Dnes se dá spínaný stabilizátor koupit hotový za docela rozumnou cenu.
Naposledy upravil chip.cz dne 10. 12. 2012 21:52, celkově upraveno 1
Garmin nuvi 200, Xiaomi redmi 2
chip.cz
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod boru 10. 12. 2012 20:43

Pro rozhodování nemám moc velký manévrovací prostor. Konvertor, ať už koupený nebo dělaný, nechci umístit pod karoserii k baterce. Neměl bych ho pod kontrolou a byl by trvale pod proudem. Navíc tam prostě není místo. Takže jednoznačně až nakonec, k navi. Ale, tam, pokud bude větší (koupený) by nemohl být součástí kablíku. Šel by asi na nějakou přezku k vidlím. Nevidím to ale jako ideální. Muselo by to být lehce bez nářadí připevnitelné, dobře vodotěsné atd. Něco jiného je trvale fixovaný malý autokonektor, na krytém místě, ten už tam mám.
Zkusím tedY "bouli na kabelu" jako očekávané ideální řešení.
boru
Kolemjdoucí

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků